Pitkien, jopa useamman vuoden kestäneiden neuvottelujen jälkeen kerrotaan nyt espanjalaismediassa lentoyhtiö Air Europan päätyvän saman maan Iberian omistukseen, kun jäljellä olevasta 80 prosentin eli € 400 miljoonan osakepotista on molempien emoyhtiöiden eli Air Europan Globalian ja Iberian IAG:n välillä päästy sopimukseen.
Näillä tunnusluvuilla Air Europan koko omistuksen arvo olisi pandemian aikana sulanut siis € 500 miljoonaan oltuaan ennen pandemiaa reilusti suurempi, miljardiluokassa. Espanjalaisyhtiöillä on perinteisesti ollut vahva markkinaosuus Euroopan ja latinalaisen Amerikan välisessä lentoliikenteessä.
Yhtiöiden fuusio tai ainakin siirtyminen samaan omistukseen on yhä viranomaisten, siis EU:n kilpailuviranomaisten hyväksyntää vailla. Kaupan loppuun saattamisen arviodaan vievän vielä jopa 18 kuukautta.
IAG-yhtiö Iberia on oneworld-allianssin jäsen, johon kuuluu mm. Finnair. Air Europa on sen sijaan kilpailevan Sky Team -allianssin jäsen. Tähän tullee muutos kaupan lopullisen toimeenpanon jälkeen.
Air Europan lentokalusto on 46 konetta, jotka siirtyessään Iberian omistukseen nostasivat Iberian laivaston tytäryhtiöineen 208 koneeseen.