SAS julkisti 24. helmikuuta tilivuotensa ensimmäisen neljänneksen (Q1) tulosluvut. Huolimatta roimasti negatiivisesta tuloksesta, SAS:n hollantilaistaustainen CEO Anko van der Werff löysi toteutuneesta myös positiivista ja näköpiiristä myös mahdollisuuksia.
SAS:n marras-joulu-tammikuun 2022-23 kvartaalin (Q1) myyntituotot ylsivät SEK 7 896 miljoonaan (vertailuluku vuotta aikaisemmin SEK 5 545) . Tulos ennen veroja (EBT) oli tappiolla SEK 2 449 miljoonaa (SEK -2,597). Q1-nettotulos oli tappiollinen SEK -2,709 mrd. ja tulos osaketta kohden jäi SEK -0,37 miinukselle. Totutusti talvinen vuodenvaihteen neljännes on vuodenkierron heikoin sesongillisistakin kysyntäsyistä.
”Matkustajakysyntä on kasvussa. Täyttöasteessa päästiin jo pandemiaa edeltäneelle tasolle ja myyntituotot kasvoivat. Meillä on tulossa 20 uutta reittiä kesäliikennekauden ohjelmassa”, sanoi van der Werff.
Tiivistäen SAS:n Q1-myyntituotot kasvoivat 42 % vuodentakaiseen nähden ja matkustajamäärä 48 % , mutta samaan aikaan toimintakulut nousivat jopa 53 % .
SAS:n suomalainen talousjohtaja, CFO Erno Hildén korosti kulupuolella syntipukiksi kallista lentopolttoainetta ja myös tarkastelujaksolla SAS:n kannalta epäedullisesti kehittynyttä US-dollarin ja Ruotsin kruunun vaihtosuhdetta. ”Emme tietenkään voi olla tulokseen tyytyväisiä, mutta tulos vastaa silti sitä, mitä saatoimme odottaa”, sanoi Hildén.
SAS:n ympärillä on esiintynyt myös kriittisiä kommentteja ja suoranaisia epäilyjä yhtiön kassavarojen riittävyydestä ja maksuvalmiuden eli likviditeetin jatkuvuudesta tilanteessa, jossa yhtiö kuluttaaa enemmän kuin tienaa.
SAS on yhä chapter11-konkurssilainsäädännön mukaisissa järjestelyissä koneiden leasingyhtiöiden kanssa. Viidentoista leasaajan kanssa on kuitenkin saatu hoidettua 59 konetta koskeva järjestely. Yhtiössä on meneillään myös SAS Forward -niminen tervehdyttämisohjelma.
Anko van der Werffin mukaan vuotuisia kustannuksia on saatava jatkossa leikatuksi SEK 7,5 miljardin verran, velkoja on voitava muuntaa osakepääomaksi SEK 20 miljardin verran ja osakepääomaa on lisäksi nostettava SEK 9,5 miljardin edestä.
SAS hakee myös SAF-polttoaineen kautta mm. kestävän kehityksen tavoitteita – tarjoamalla lippukampanjallaan jopa 50 % sustainable aircraft fuel -polttoaineen käyttömahdollisuutta lentomatkustajilleen.