Suomen matkailualan liitto ry SMAL kutsui jäsenensä vuoden 2023 kevätkokoukseen Espanjan Sevillaan huhtikuun 13.-16. päivinä. Kutsua noudatti yli 90-päinen jäsenjoukko lisättynä työ- ja sääntömääräisen kokouksen esiintyjillä ja muilla matkanjärjestelyjen tuottajilla ja taustajoukoilla. Monille toistensa jälleennäkemisen ilo oli iso bonus kaiken paikan päällä saadun informaation ja koettujen elämysten ohella.
Sevillaan ei ainakaan vielä ole suoria lentoja Suomesta, joten suuri osa matkatoimistoväestä saapui Málagan lentoaseman kautta, muutamat vaihtoivat Sevillan koneeseen jossakin Manner-Euroopassa. Sevilla saattaisi hyvinkin ansaita myös suoria lentoja. Kaupunkikohteen nähtävyyksiin otollinen aika tutustua on pitkä kevät ja syksy, alkutalvikin. Kesän kuukausina lämpömittari voi nousta ainakin varttuneemman väen näkökulmasta aktiivisuutta rajoittaviin lukemiin, kaupungin nähtävyydet kun edellyttävät enemmän oma-aloitteista toimintaa ja liikkumista kuin aurinkorannoilla makoilu.
Andalusiassa on paljon matkailullisesti mielenkiintoista. SMALin jäsenet vierailivat Sevillasta käsin mm. mansikkakaupunki Huelvassa, mutta tietenkin Málaga, Costa del Sol ja esimerkiksi Granada, Córdoba, Cádiz, Jerez de la Frontera ja Almería sekä muutamat muut ovat hienoja andalusialaiskaupunkeja vaikkapa kiertomatkoja silmällä pitäen.
Jalkapalloa ja oopperaa
Saapumispäivä aloitettiin tutustumalla Sevillan keskeisiin nähtävyyksiin, Sevillan katedraaliin ja sen 104 metriä korkeaan kellotorniin La Giraldaan (kuva yllä) , Barrio Santa Cruziin, nähtiin 1200-luvulta peräisin oleva Torre del Oro ja tehtiin mm. vierailu Sevilla Fútbol Clubin 45 000 katsojapaikan jalkapallostadionille – viralliselta nimeltään Estadio Ramón Sánchez Pizjuán.
Illalla vierailtiin Alcàzar de Sevilla – linnassa, jonka puutarhaan Sevillan kaupunki oli laatinut mainion ulkoilmaillallisen kera pienimuotoisen oopperaesityksen. Onhan Sevilla Georges Bizet’n Carmenin, ehkä maailman tunnetuimman ja suosituimman oopperan, tapahtumapaikka.
Liikenneyhteydet ja pandemian jälkeinen matkailumaailma
SMALin kevätkokouksen avasivat sen hallituksen puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen sekä Turespañan strategia- ja palvelujohtaja Felipe Formáriz Pombo ja Turismo de Anadalucian johtaja Maria Rueda.
SMALin kevätkokouksen työohjelma aloitettiin englannin ja espanjankielisillä osuuksilla. Aiheena olivat yhteydet sekä pandemian jälkeinen matkailumaailma. Tilaisuudessa esiintyivät Espanjan matkailua edistävän Turespañan sekä maakunnallisen Turismo de Andalucian puhujat.
Espanjan valtiolla on Helsingissä ainutlaatuinen matkailutoimisto, jonka sympaattinen johtaja Julio Jiménez oli SMALin matkalla mukana työtoverinsa Ana Roca Torresin kanssa varmistamassa ohjelman sujuvaa kulkua SMALin ja ohjelman käytännön asioita hoitaneen Jenny Pihlström-Odrobinskin tukena.
Suomalaisia kävi Espanjassa vuonna 2022 n. puoli miljoonaa yöpyjää, joista 63 000 majoittui Andalusian kohteissa. ”Andalusia ja Sevilla edustavat maan historiaa, kulttuuria, gastronomiaa, traditioita ja autenttisuutta”, korosti Turismo de Andalucian johtaja Maria Rueda.
Työohjelmassa seurasi kaksi eri paneelikeskustelua, joista Andalusian maakunnan matkailua edustavan Fatima Blanco Villaverden moderoimaan (kuva yllä, vas,) osallistuivat Sevillan kaupungin matkailutoimiston Beatriz Arilla, Visit Finlandin maajohtaja David Campano (kuvassa toinen oik,), Sevillan lentoaseman johtaja Alvaro Velázquez sekä Fasada Incoming S.L.:n DMC-yrittäjä Olli Kariniemi (istumassa vas.). ”Arvomme ovat muuttuneet aggressiivisesta kasvun hakemisesta sen arvostamiseen, mitä meillä jo on”, luonnehti Olli.
Alvaro Velázguez kertoi Sevillan uuden lentoaseman vuotuiseksi matkustajamääräksi n. 7,5 miljoonaa, mikä on jo noin 90 % vuoden 2019 tasosta. ”Lentoasema oli pandemian aikana jopa kolme kuukautta suljettuna.”
”Odotamme 2023 yli 3 miljoonaa yöpyvää matkustajaa Sevillaan”, sanoi Beatriz Arilla ja toivoi Suomesta uutta markkinaa. ”Aloittaahan Iberiakin lennot Madridista Rovaniemelle”, lisäsi tähän maajohtaja David Campano. Yhteyksien merkitystä korosti ja kuvaili Olli Kariniemi: ”Ellei ryhmälle ole kunnon yhteyksiä, mitään kyselyä ei edes tule meille asti Espanjaan. Hyvät yhteydet ovat ehdoton edellytys sille, että bisnestä syntyy”, sanoi Olli.
Junamatkustuksen rooli kasvaa, tietenkin myös ympäristösyistä. ”Meillä on tarjolla tuotteita, jossa Pariisi-Barcelona-Sevilla kuljetaan junalla ja paluu Sevilla-Pariisi lentäen”, sanoi Fatima Blanco Villaverde. Suomi on etäisempänä ’saarena’ hankalammin rautatieyhteyksin tavoitettavissa, mutta paikallisia yhteyksiä vaikkapa Málaga-Sevilla voi individuaalimatkustaja hyvin kulkea myös rautatieyhtiö Renfen junilla – edullista ja ympäristöystävällistä.
Toisessa Anne-Marjut Väänäsen moderoimassa paneelissa käsiteltiin sitä, miten lentoliikenne pysyy mukana matkailun kysynnän palautuessa ja kasvaessa, mm. kallistuvan polttoaineen, Ukrainan sodan ja työvoimakysymysten paineessa, kun samaan aikaan on vaatimuksia mm. ympäristön ja kestävän kehityksen, päästöttömyyden suunnassa. Panelisteina asiaa pohtivat Lufthansa-konsernin Ann Boykin, Finnairin Sari Fairchild ja Norwegian Air Shuttlen Camilla Karlsson. Myös asiakkaiden muuttuvaa käytöstä analysoitiin niin loma- kuin liikematkustajien näkökulmista. ”Varauksia tehdään nyt lyhyemmällä varausajalla ja ihmisillä on enemmän tietoisuutta ympäristöasioista”, arvioi Camilla Karlsson. ”Matkustuksen motiivit liike- eli työmatkojen ja lomamatkustuksen taustoilla ovat erilaiset, mutta nykyisin näitä teemoja myös yhdistetään”, sanoi Sari Fairchild. ”Lentojen varausikkunasta on tullut pitempi, joustavuutta on enempi ja ihmiset muuttuvat, kun tarve on voimakas.”
Vakuusasiaa ja muita ajankohtaisteemoja
SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti valotti matkakaupan kentän ajankohtaisasioita, mm. kuluttajavakuuksien tämänhetkisiä käänteitä, vakuuksien ja vastavakuuksien haasteita. Rahoituslaitosten kiinnostus kaksoiskriisin seurauksista kärsinyttä toimialaa kohtaan on ollut aikaisempaa laimeampaa, vaikka matkailu on toki yhä yksi suurista elinkeinoista maailmassa.
SMALin juristi Tarja Luoma kertoi alan lakirintaman uutisia, avaten mm. kirjainyhdistelmiä EES, ETIAS ja MDMS sekä Suomen liikennepalvelulakia. ”Matkapakettidirektiiviin on myös odotettavissa muutosehdotuksia lähitulevaisuudessa”, sanoi Tarja Luoma.
Matkamessujen Noora Haatainen valotti Messukeskuksen ja samalla henkilökohtaisten kohtaamisten voimaa markkinoinnissa.
Kun vielä oli käsitelty SUSTOUR-hanketta SMALin Jenni Kemppaisen johdolla, siirryttiin SMALin sääntömääräiseen kokousosuuteen. Sen puheenjohtajaksi valittiin Tallink Siljan Jani Mäkelä ja sihteeriksi Heli Mäki-Fränti. Kokouksessa käytiin läpi eli toimintaryhmien eli johtokuntien, so. matkajärjestäjä-, matkapalvelut-, Suomi- ja partnerijohtokunnan asiat sekä liiton talousasiat.
Lopuksi Heli Mäki-Fränti kertoi liiton syyskokouksen ajankohdaksi päätetyn 10. lokakuuta, 2023.
Pysy online, sillä Matkaviikko raportoi tuota pikaa lisää SMALin kevätkokousmatkan teemoista ja elämyksistä Andalusiassa.