Saksan matkailutoimisto, Deutsche Zentrale für Turismus (DZT) eli German National Tourist Board (GNTB) kutsui matkailu-ja mediaväkeä maailmanlaajuisesti Hansakaupunki Lyypekkiin kesäkuisena torstaina, 8.6. 2023. Kokouspaikka oli Kunsthalle St. Annen eli taidehalli Altstadtissa, Trave-joen halkoman Lyypekin vanhassa kaupungissa. Vuorossa oli kolmannen kerran järjestetty Incoming & Brand Summit, sillä myös tämä tapahtuma oli ollut pandemian vuoksi pari vuotta tauolla. Nyt väkeä oli paikalla satamäärin paitsi useimmista Euroopan maista, myös USA:sta ja monista Aasian maista
Brand Summit -tapahtuma keskittyi maakuvaan ja kestävään matkailuun sloganilla ’Germany – simply inspiring – in the context of sustainability’. Kestävä matkailu ja muu kestävä, ympäristöä ja ilmakehää huomioonottava toiminta on varsin ajankohtainen ja esillä lähes kaikilla matkailun foorumeilla, missä kaksi tai useampi henkilö yhteen kokoontuu.
Tapahtuman avasi GNTB:n CEO Petra Hedorfer (kuva yllä), jolla on perspektiiviä eli työuraa talossa jo vuodesta 1998. Tervetulosanojen jälkeen Petra Hedorfer avasi myös Saksan asemaa maailman matkailumaiden rankingissa. Volyymilla eli ulkomaisten matkustajien määrällä mitaten Saksa sijoittuu maailmassa nyt sijalle kahdeksan Kreikan edelle, kun kärjessä ovat eurooppalaiset Ranska ja Espanja ja kolmantena Yhdysvallat. ”Vuonna 2022 Saksa oli toipunut maailman kaksoiskriisin jälkeen jo 75,7 -prosenttisesti verrattuna tilanteeseen vuonna 2019, ennen pandemiaa. Vuonna 2022 vastaanotimme 68,1 miljoonaa ulkomaista matkailijaa, jotka toivat Saksaan € 47,1 miljardin matkailutulot – vastaava euromäärä vuonna 2019 oli € 66 miljardia.” Frau Hedorfer pilkkoi matkailijoita ikäryhmiin: 15-34-vuotiaita oli 33 %, 35-54-vuotiaita 41 % ja yli 55-vuotiaita 26 %.
Saksan maabrändi ykkönen
Tapahtuman teeman mukainen Saksan maakuva, brändi on varsin vahva. National Brand Indexillä (NBI) mitaten Saksa on maailman kärjessä ennen Japania ja Kanadaa – naapurimme Ruotsi mainittiin tässä vertailussa sijalle 9. NBI Hexagon mittaa maakuvaa kuusikulmaisesti maan julkishallinnon, kulttuuristen ulottuvuuksien, maahanmuuton ja investointien, matkailun, viennin ja kansaan liitettyjen ominaisuuksien kuten traditioiden ja tapojen kautta. Tässä esiin nousevat vaikkapa kaupunkien eloisuus, historialliset rakennukset, nykykulttuuri.
CEO Hedorfer nosti esiin myös sekä luonnon että historialliset nähtävyydet matkailijoiden maavalintojen keskeisinä kriteereinä. GNTB:n paneelissa konkreettiset matkailupalvelujen laatu ja valinnanvara, ruoka ja juoma, aukioloajat ja vastine rahalle – value for money – nousivat esiin korostetusti. Yhdeksi kestävän matkustuksen motoksi ja ajattelutavaksi mainittiin ”Stay a bit longer!” eli viivy lomallasi samassa paikassa hieman pitempään. Se vähentää esimerkiksi liikkumisen päästöjä.
Suomi kestävän kehityksen kärkimaa
Brand Summit-päivän kestävän kehitysteeman myötä suomalainen rinta röyhistyi. Sustainability rankingin ykkönen GNTB:n vertailussa on Suomi, kakkonen Tanska, kolmonen Ruotsi, sitten Norja ja vielä Itävalta ennen kuudenneksi sijoittunutta Saksaa, ja sen jälkeen Ranska ja Sveitsi. ”Kestävien matkailutuotteiden tarjoaminen on olennaista, jotta yhä kasvavia matkailijamääriä voitaisiin toivottaa tervetulleeksi”, summasi Petra Hedorfer. ”Taloudelliset, ekologiset ja sosiokulttuuriset tekijät ovat kärjessä. Käytetyt kulutuksen resurssit ja päästöt on voitava minimoida ja samalla kaikkien on voitava osallistua yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti, sekä palvelujen tuottajien että kuluttajien puolilla.”
Petra Hedorfer itse on tehnyt hienoa uraa GNTB:ssä jo 25 vuotta:”Tänä aikana naiset ovat tulleet vahvasti myös johtotehtäviin, vaikka viimeinen lasikatto on ehkä vielä murtamatta.”
Unesco World Heritage Sites
Unescon maailmaperintökohteet nousivat Brand Summitissa polttopisteeseen – ehkä myös siksi, että kokouskaupunki Lyypekki on itsessään sellainen. ”Maaseutua on tuettava citykohteiden vaihtoehtona. Ja maan, siis Saksan sisällä matkatessa lento ei ole paras vaihtoehto. Helppo esimerkki tästä on hienon 220 000 asukkaan Lyypekin naapuri, miljoonakaupunki Hampuri, Saksan toiseksi suurin kaupunki, jota myös vihreäksi kaupungiksi mainitaan. Molemmat kaupungit on jopa Suomesta mahdollista saavuttaa myös meriteitse suoran laivareitin ansiosta Helsingistä Travemündeen. Toki se vaatii enemmän aikaa matkustamiseen, mutta helpottaa paitsi päästöjä, myös matkustajan hermoja vaikkapa Hampurin lentoaseman käsittämättömän pitkissä turvatarkastusjonoissa, joissa ruuhka-aikoina tunninkin jonotus saattaa ylittyä.
AI -tekoäly
Puheensa lopuksi Petra Hedorfer nosti myös erään ajankohtaisenteeman, tekoälyn artificial intelligence (AI), jolle hän näkee käyttöä erityisesti suurten populaatioiden ohjaamisessa ja informaation jakamisessa esimerkiksi ruuhkaisissa tilanteissa, liikenteessä, pysäköinnissä, rannoilla.
NBI -Hexagon -kuusikulmainen kriteeristö
Saksan sijoittumisesta maabrändien mielikuvissa valotti Anholt-Ipsos Nation Brands Indexin yhdysvaltalainen EVP Jason McGrath. Hän avasi mm. edellämainittua NBI Hexagonin ulottuvuuksia: köyhyyden vähentäminen, ympäristön ja luonnonvarojen suojeleminen, elinolojen kohentaminen ja elämän laatu, rauha ja turvallisuus sekä oikeudenmukaisuus ovat perusasioita ja muuttujia maabrändin arvioinnissa. Paitsi Petra Hedorfin esittämää ikäryhmittelyä, McGrath kiinnitti huomiota myös saapuneiden matkustajien sukupuoleen – enemmistö Saksaan saapuneista on miehiä. Tätä selittänee ainakin osaksi työkseen matkustavien osuuden miesvaltaisuus.
Paneelikeskustelun aiheena oli ”Matkakohde Saksan muodonmuutos”. Katie Gallusin ammattimaisesti moderoimassa paneelissa puitiin sekä nykyistä että tulevaa liikkuvuutta, eri liikennemuotoja ja kestävää kehitystä niiden valossa. Lufthansa-konsernin itäisen Saksan myyntijohtaja Alexander Tolweth totesi lentoyhtiön tavoittelevan 50 %:n CO2-päästöjen pudotusta jo vuoteen 2030 mennessä, verrattuna vuoden 2019 tasoon. ”Tavoitteemme on CO2-neutraalius vuoteen 2050 mennessä.” Liikkumismuotojen välillä on jo tapahtunut siirtymää juniin ja busseihin lyhyiltä lentoreiteiltä, myöntää Tolweth. ”Meillä on keinoja vähentää lentoliikenteen päästöjä suunnittelemalla operointi ja lentoreitit yhä paremmin ja suoremmin sekä käyttämällä uusia ja parempia, kestäviä polttoaineita ja lentokoneita jo nyt sekä tulevaisuudessa.” Lufthansalla on tilauksessa yli 190 uutta ja polttoainetaloudellisempaa lentokonetta ennen vuotta 2030.
Tolweth mainitsee myös päästöjen kompensoinnin yhtenä mahdollisuutena. ”Tällöin avuksi otetaan muita sektoreita, mutta painopisteen on oltava päästöjen vähentämisessä ja välttämisessä.”
Yhdyskuntajätteestä energiaa
Tolwethin ja edellä mainitun Jason McGrathin lisäksi keskustelussa oli rautatieyhtiö Deutsche Bahn AG:n (DB) kestävän kehityksen asioista vastaava johtaja Max-Christian Lange. Hän esitti varsin synkkiäkin faktoja: ”Saksassa syntyy vuosittain 414 miljoonaa kuutiometriä yhdyskuntajätettä.” Sitä voitaisiin yhä paremmin muuntaa ja hyödyntää energiaksi. ”Kolme neljästä puusta Saksan metsissä on sairas.”
DB kohdistaa toimia ilmaston ja luonnonsuojeluun, luonnonvarojen oikeaan käyttöön sekä melun torjuntaan. ”Olemme jo saavuttaneet tuloksia vihreässä siirtymässä”, sanoi Lange ja tiivisti: ” Tämä ei ole kustannuskysymys, tämä on investointiasia. Jos emme tänään tee oikeita toimia, meillä ei huomenna ole asiakkaita!”
Jason McGrath sanoi, että Yhdysvalloissa intermodaalisuus eli liikkumismuotojen yhdistely on vielä kehityksensä alkuasteella, vaikka joitakin toimia on jo tehty. ”Saumattomasti ilmasta pintakuljetuksiin ja yhteisillä bookingjärjestelmillä on hyvä tavoite.” Myös tekoälyn hyödyntäminen vilahtelee puheissa, kun puhutaan intermodaalisuudesta, eri kuljetus- ja liikkumismuotojen saumattomasta yhteispelistä sen kestävimmän ja ympäristölle vähiten vihamielisen vaihtoehdon käyttämiseksi.