,
VIKING LINEN TAMMI-SYYSKUUN 2023 TUNNUSLUVUT
(suluissa vertailukausi tammi-syyskuu2022)
- Liikevaihto oli 379,2 miljoonaa euroa (370,2 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 8,9 miljoonaa euroa (8,8 milj. euroa).
- Liiketulos oli 52,4 miljoonaa euroa (18,9 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat –9,0 miljoonaa euroa (–7,5 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 43,4 miljoonaa euroa (11,4 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli 34,6 miljoonaa euroa (9,5 milj. euroa).
- Toimintavuoden 2023 näkymät ovat samat kuin puolivuotiskatsauksessa 30. kesäkuuta 2023, ja tulos ennen veroja odotetaan näin ollen olevan huomattavasti parempi kuin edeltävänä vuotena edellyttäen, että energian hinnat säilyvät nykyisellä tasolla.
KOLMAS KVARTAALI 2023
(kolmas kvartaali 2022)
- Liikevaihto oli 152,9 miljoonaa euroa (170,4 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,0 miljoonaa euroa (0,5 milj. euroa).
- Liiketulos oli 35,3 miljoonaa euroa (26,9 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat –1,1 miljoonaa euroa (–2,8 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 34,2 miljoonaa euroa (24,1 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli 27,6 miljoonaa euroa (19,3 milj. euroa).
Toimitusjohtaja Jan Hanses komnentoi tulosta:
”Vuoden kolmas neljännes on ylittänyt odotukset, joten koko vuoden ennuste on yhä hyvä. Matkustaja- ja rahtimäärät ovat kasvaneet edelleen alusten vähentyneestä määrästä huolimatta, samalla kun suunnitellut myyntihinnat on saavutettu. Polttoaineiden hinnat ovat laskeneet asteittain, mutta ne ovat edelleen hyvin korkeat verrattuna aikaan ennen pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa.
Ilmoitimme 9. elokuuta, että Viking Line ja Gotlandsbolaget perustavat yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä M/S Birka Stockholmilla. Samaan aikaan sovittiin Gotlandsbolagetin kanssa että Viking Line ostaa 50 prosenttia aluksesta 19 miljoonalla eurolla. Ruotsin kilpailuvirasto hyväksyi yhteistyön 23. elokuuta, minkä jälkeen aloitettiin laaja-alainen työ. Yhteistyön alkuperäinen sopimuskausi on viisi vuotta, ja siihen sisältyy mahdollisuus sopimuksen jatkamiseen.
Vuodesta 2024 lähtien liikenteemme kuuluu päästökauppajärjestelmän piiriin. Tästä aiheutuu meille lisäkustannuksia, joihin voimme keskipitkällä aikavälillä sopeutua vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä. Fossiilittomia polttoaineita ei ole saatavissa sellaisina määrinä tai sellaiseen hintaan, joka olisi taloudellisesti kannattavaa. Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välistä liikennettä koskeva määräaikainen saaripoikkeus päästökauppajärjestelmästä on näin ollen perusteltua ottaa käyttöön, sillä siirtymää fossiilittomiin polttoaineisiin ohjaa silloin päästöoikeuksien kustannusten sijaan vaihtoehtoisten fossiilittomien polttoaineiden saatavuus. Saaripoikkeuksen käyttöönotto ei merkitse tinkimistä päästövähennystavoitteistamme. Päinvastoin kohdistamme säästyneet kustannukset jatkuvaan työhön, jolla edistämme fossiilittomiin polttoaineisiin siirtymistä ja parannamme energiatehokkuutta”, lausuu toimitusjohtaja Hanses.