Matkamessujen ruokamatkailukysely piirtää kuvaa paikallisten ruokamatkailuelämysten tärkeydestä niin kotimaan kuin ulkomaan matkoilla. Jopa kaksi kolmasosaa vastanneista suunnittelee ruokamatkoja ensi vuonna, lähelle tai kauas. Ruoka on myös tärkeä osa Matkamessuja, jossa toteutetaan tammikuussa oma Mediterranea Tasty travel -alue. |
Matkamessut
teki ruokamatkailukyselyn omissa uutiskirje- ja some-kanavissaan ja
siihen vastasi syys-lokakuun aikana yli 1000 suomalaista. Ruokamatkalla
tässä kyselyssä tarkoitetaan sitä, että matkustaa omalta paikkakunnalta
lähelle tai kauas ruoan perässä, kokeakseen ruokaelämyksen, josta on
kuullut tai lukenut. 55 % vastanneista ilmoitti tehneensä matkan
ruokaelämyksen vuoksi, 67 % ilmoitti suunnittelevansa ruokamatkaa ensi
vuodelle. Kolmasosa vastanneista kertoo tekevänsä ruokamatkoja kotimaassa, mikä kertoo suoraan ravintoloiden ja ruokaan liittyvien palvelujen tärkeydestä matkakohteessa. ”Tämä kertoo suoraan matkailuliiketoiminnan laajasta vaikuttavuudesta paikallisen elinvoimaan. Ilman ravintoloita tai muita ruokaelämyspalveluja paikkakunta ei ole matkakohteena houkutteleva. Alan tekijöille tämä tieto ei tietenkään tule yllätyksenä, mutta sillä on valtava merkitys alueellisesti isommassa kuvassa ja sitä haluamme tuoda esille myös Matkamessuilla”, sanoo Matkamessujen liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen. Italia, Espanja ja Kreikka ruokamatkailun kärkimaita Ruokamatkoista kolmasosa suuntautui kotimaahan ja kaksi kolmasosaa ulkomaille. Suosituin ruokamatkakohde oli Italia ja vain muutaman prosenttiyksikön jäljessä tuli Espanja sekä Kreikka. Ensi vuoden suunnitelmissa ykkössijan vei Espanja, mitä selittää myös suuren matkailumaan ympärivuotisuus sekä monipuoliset lomakohteet. |