Ammattiraati valitsi laadukkaista ehdokkaista viisi finalistia, jotka kilpailevat Vastuullisuuskilpailun pitchausfinaalissa Matkamessuilla 18.1.2024. Voittaja saa Suomen Messusäätiön myöntämän 10 000 euron palkintorahan.
Vastuullisuusasiat ovat olleet myös matkailualalla ajankohtainen aihe viime vuosina. Vuoden 2024 Vastuullisuuskilpailuun osallistui ennätysmäärä yrityksiä ja alan muita toimijoita, joista ammattiraati valitsi finaaliin viisi. Matkailualalle suunnatussa Vastuullisuuskilpailussa haetaan vastuullisuuteen pohjautuvia matkailutuotteita ja -palveluita.
Ammattiraati kiinnitti finalistien valinnassa erityistä huomiota ehdolla olleen matkailutuotteen tai -palvelun vaikuttavuuteen, skaalautuvuuteen ja toistettavuuteen. Ehdolla olevien tuotteiden tai palveluiden tuli myös olla myynnissä ja tarjolla vuonna 2024. Kilpailu oli avoin kaikille Suomessa toimiville yrityksille ja alan organisaatioille.
”Saimme ennätysmäärän hakemuksia ja laajan aineiston läpikäytyämme totesimme vastuullisuusajattelun kehittyneen valtavasti. Se on lähtökohtainen osa organisaatioiden liiketoimintaa ja johtamista. Kilpailun finaalin käyminen matkamessujen Matkatietoseminaarissa on erinomainen tapa jakaa tietoa vastuullisesta toiminnasta matkailualalla, joka onkin vastuullisuusasioissa erittäin pitkällä”, sanoo tuomariston puheenjohtaja Timo Saranpää.
Finaaliin
päässeissä yrityksissä vastuullisuuteen oli tartuttu innovatiivisella
otteella ja huomioon oli otettu niin ympäristö kuin sosiaaliset tekijät.
Kilpailun finalistit ovat:
Kasnäsudden | Matkailupalvelut: hotelli, ravintola, kylpylä, kokouspalvelut, vierasvenesatama ja Caravan-alue. |
Haltia Lake Lodge | Matkailupalvelut: hotelli, luontoelämykset ja -aktiviteetit, kokouspalvelut, ravintola |
Matkatoimisto Aventura | Matkatoimisto, matkanjärjestäjä |
Scandic Hotels | Hotelliketju |
Viking Line | Laivayhtiö |
Vastuullisuuskilpailun finaali käydään Matkamessujen ammattilaispäivänä
18.1.2024. Finaali käydään pitchauskilpailun muodossa messualueen
Matkatieto-lavalla klo 15.30 alkaen, jonka jälkeen ammattiraati valitsee
voittajan. Pitchauksiin on varattu aikaa 5 minuuttia
kullekin finalistille. Voittaja saa Suomen Messusäätiön myöntämän
10 000 euron palkintorahan.
Kilpailun ammattiraatiin kuuluvat:
- Timo Saranpää, tuomariston puheenjohtaja, SMAL
- Liisa Kokkarinen, Head of Sustainable Development, Business Finland, Visit Finland
- Minna-Maari Harmaala, yliopettaja, Haaga-Helia
- Lumia Ankkuri, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Helsingin Messukeskus