Viking Linen toimintavuosi 2023 oli erittäin hyvä, paras sitten pörssilistauksen 1995. Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa, kerrotaan varustamosta.
,
Tammi-joulukuu 2023 numeroina (tammikuu-joulukuu 2022)
- Liikevaihto oli 491,4 miljoonaa euroa (494,7 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 9,1 miljoonaa euroa (24,1 milj. euroa).
- Liiketulos oli 55,0 miljoonaa euroa (38,3 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat –9,6 miljoonaa euroa (–10,3 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa (28,0 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli 36,3 miljoonaa euroa (22,7 milj. euroa).
- Hallitus ehdottaa, että osinkoa jaetaan 1 euro osaketta kohden, mikä vastaa 48 % voitoista.
Näkymät koko toimintavuodelle 2024
Geopoliittinen tilanne ja sen vaikutus energian hintoihin, inflaatioon, korkoihin ja valuuttoihin sekä näiden epävarmuustekijöiden vaikutus matkustushalukkuuteen, kysyntään, kulutusmalleihin ja kustannuksiin aiheuttavat edelleen suurta epävarmuutta. Vuoden 2023 alussa myytiin Rosella. Edellyttäen, että energian hinnat pysyvät nykyisellä tasolla ja matkustushalukkuus säilyy, hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja on vuoden 2023 tasolla, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.
Neljäs kvartali 2023 (neljäs kvartaali 2022)
- Liikevaihto oli 112,2 miljoonaa euroa (124,5 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,3 miljoonaa euroa (15,2 milj. euroa).
- Liiketulos oli 2,7 miljoonaa euroa (19,4 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat –0,6 miljoonaa euroa (–2,9 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 2,0 miljoonaa euroa (16,5 milj. euroa, sisältäen Amorellan 15,0 milj. euron myyntivoitto).
- Tulos verojen jälkeen oli 1,7 miljoonaa euroa (13,2 milj. euroa).
Toimitusjohtaja Jan Hanses kommentoi toimintavuotta:
”Toimintavuosi 2023 oli erittäin hyvä, paras sitten pörssilistauksen 1995. Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa.
Vuoden neljäs neljännes oli odotusten mukainen, joten koko vuoden ennusteemme toteutui ja tulos oli huomattavasti parempi kuin vuonna 2022. Matkustaja- ja rahtimäärät ovat pysyneet vakaina alusten määrän vähenemisestä huolimatta, ja suunnitellut myyntihinnat on saavutettu. Matkustajakysyntä heikkeni tilapäisesti lokakuun lopussa ja marraskuussa, mutta elpyi taas joulukuussa. Markkinakehitys vaikutti olleen samanlainen kaikilla liikennöintialueen toimijoilla. Polttoaineiden hinnat ovat laskeneet asteittain, mutta ne ovat edelleen hyvin korkeat verrattuna aikaan ennen pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa.Levoton maailmantilanne, muun muassa Ukrainan sota, vaikuttaa edelleen jonkin verran markkinoihimme.
Ilmoitimme 9. elokuuta, että Viking Line ja Gotlandsbolaget perustavat yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä entisellä Birka Stockholmilla. Gotlandsbolagetin kanssa sovittiin samalla, että Viking Line ostaa 50 prosenttia aluksesta 19 miljoonalla eurolla. Ruotsin kilpailuvirasto hyväksyi yhteistyön 23. elokuuta, minkä jälkeen alkoi laajamittainen työ, joka on jatkunut suunnitelmien mukaisesti. Alus on saanut uudeksi nimekseen Birka Gotland, ja yhteisyrityksen nimi on Gotland Alandia Cruises. Liikennöinti alkaa 20. maaliskuuta 2024.Telakalla uudistettavana ollut Viking Cinderella aloittaa samaan aikaan liikennöinnin Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä.
Vuonna 2023 varustamon aluksilla matkusti 4,9 miljoonaa matkustajaa, mikä on erittäin hyvä tulos ottaen huomioon, että kapasiteetti ja alusten määrä oli pienempi kuin edellisvuonna. Kesällä oli ajoittain jopa pulaa kapasiteetista. Kesä-elokuussa matkustajia oli lähes 1,8 miljoonaa, ja monet kesälomakauden lähdöt myytiin loppuun hyvissä ajoin etukäteen. Matkustajamäärä kasvoi vuoden aikana eniten Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä liikennöivillä Viking Gracella ja Viking Glorylla, joilla matkusti 2 123 647 matkustajaa. Viking Linen markkinaosuus reitillä oli 72 prosenttia.Vuonna 2022 liikennöintinsä aloittaneessa Viking Gloryssa on edelleen uutuudenviehätystä, ja se on erittäin pidetty alus. Viking Glory ja Viking Grace muodostavat yhdessä vahvan yhdistelmän tällä reitillä.
Liikenteemme kuuluu vuodesta 2024 lähtien päästökauppajärjestelmän piiriin. Tästä aiheutuu lisäkustannuksia, joita voimme keskipitkällä aikavälillä kompensoida vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä. Fossiilittomia polttoaineita ei ole saatavissa sellaisina määrinä ja sellaiseen hintaan, joka olisi taloudellisesti kannattavaa. Näin ollen on perusteltua ottaa käyttöön Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välistä liikennettä koskeva määräaikainen saaripoikkeus päästökauppajärjestelmästä, sillä siirtymää fossiilittomiin polttoaineisiin ohjaa silloin päästöoikeuksien kustannusten sijaan vaihtoehtoisten fossiilittomien polttoaineiden saatavuus. Saaripoikkeuksen käyttöönotto ei merkitse tinkimistä päästövähennystavoitteistamme. Päinvastoin kohdistamme säästyneet kustannukset jatkuvaan työhön, jolla edistämme fossiilittomiin polttoaineisiin siirtymistä ja parannamme energiatehokkuutta. Viking Line on alkanut ostaa päästöoikeuksia.
Yhteenvetona voin todeta, että toimintavuosi on ollut erittäin vahva, vaikka Rosellan myynnin 8,6 miljoonan euron vaikutus tulokseen jätettäisiin huomiotta. Vuoden 2024 tuloksen ennustamme olevan vuoden 2023 tasolla (Rosellan myyntivoitto poisluettuna) vaikka vuotta rasittavat päästöoikeuksien kustannukset sekä Birka Gotlandin liikennöinnin aloittamiskustannukset. Hyvä tulos ja toiminnan elpyminen pandemian jälkeen mahdollistavat investoinnit uuteen ympäristötekniikkaan ja innovaatioihin.
Haluan lausua asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme lämpimät kiitokset luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä. Suuren kiitoksen ansaitsee myös sitoutunut henkilöstömme, joka on hyvällä työllään vaikuttanut osaltaan tulokseen.”
YHTEENVETO TUNNUSLUVUSTA
2023 | 2022 | 2023 | 2022 | ||
MEUR | 1.10.-31.12 | 1.10.-31.12. | 1.1.-31.12. | 1.1.-31.12. | |
Liikevaihto | 112,2 | 124,5 | 491,4 | 494,7 | |
Liiketoiminnan muut tuotot | 0,3 | 15,2 | 9,1 | 24,1 | |
Liiketulos | 2,7 | 19,4 | 55,0 | 38,3 | |
Tulos ennen veroja | 2,0 | 16,5 | 45,4 | 28,0 | |
Tilikauden tulos | 1,7 | 13,2 | 36,3 | 22,7 |
Liikenne ja markkinat
Konserni harjoitti vuoden aikana matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä aluksella pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella. Suurimman osan vuodesta Viking Linella oli liikenteessä kaksi alusta vähemmän kuin vuonna 2022 (Amorella ja Rosella).
Viking Grace oli telakalla 16. tammikuuta–12. helmikuuta. Viking Cinderella korvasi aluksen reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma. Sen jälkeen Viking Cinderella palasi tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä.
Rosella liikennöi Maarianhaminan ja Kapellskärin välillä 8. tammikuuta saakka, minkä jälkeen alus poistui liikenteestä. Viking XPRS oli poissa liikenteestä kolme päivää, kun se poistettiin virolaisesta bareboat-rekisteristä 6. maaliskuuta ja siirrettiin Ahvenanmaan alusrekisteriin. Alus on liikennöinyt Suomen lipun alla 6. maaliskuuta lähtien.
Sekä Gabriella että Viking Cinderella tekivät kesäkaudella useita erikoisristeilyjä, muun muassa Visbyhyn, Korkearannikolle, Bornholmille ja Ahvenanmaalle.
Viking Cinderella liikennöi Gabriellan parina Helsingin, Maarianhaminan ja Tukholman välisellä, Tallinnan kautta kulkevalla reitillä 29.6.–6.8. Viking Cinderella palasi 7. elokuuta tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä, minkä lisäksi se teki useita tilaus- ja erikoisristeilyjä muun muassa Korkearannikolle ja Visbyhyn/Ystadiin.
Viking Glory aloitti 1. maaliskuuta 2022 liikennöinnin reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma ja on siitä lähtien liikennöinyt tällä reitillä Viking Gracen parina. Amorellan liikennöinti samalla reitillä päättyi 28. helmikuuta 2022. Sekä Viking Gloryn että Viking Gracen liikennöinti katkaistiin suunniteltujen huoltotöiden ajaksi syyskuussa 2023.
Vertailukaudella Viking Cinderella liikennöi reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma 17.1.–23.2.2022, minkä jälkeen alus palasi 24. helmikuuta tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä.
Matkustajamäärä konsernin aluksilla oli raportointikaudella 4 897 494 matkustajaa (4 945 564). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 35,1 prosenttia (37,2 %).
Matkojen markkinakysyntä on ollut vuoden alusta lähtien hyvää, ja kasvua on ollut vuoteen 2022 verrattuna etenkin kansainvälisillä markkinoilla. Syksyn aikana markkinakysynnässä oli jonkin verran heilahtelua, joka johtui arviomme mukaan lähinnä kotitalouksien heikentyneestä taloustilanteesta.
Konsernin rahtimäärät olivat yhteensä 125 269 yksikkökuormaa (117 777). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 16,9 prosenttia (14,7 %). Rahtiliikenteen kokonaiskysyntä liikennöintialueellamme väheni viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna lähialueemme epävarman talouskehityksen vuoksi. Tästä huolimatta meidän kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä kasvoi.
Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 28,8 prosenttia (32,8 %). Väheneminen johtuu suurelta osin Kapellskärin ja Maarianhaminan välisen lyhyen reitin lopettamisesta.
Tammi-joulukuun 2023 liikevaihto ja tulos
Konsernin liikevaihto pieneni 0,7 prosenttia ja oli 491,4 miljoonaa euroa 1.1.–31.12.2023 (494,7 milj. euroa 1.1.–31.12.2022). Suurimman osan vuodesta konsernilla oli liikenteessä vähemmän aluksia kuin vuonna 2022. Vertailukelpoisella alusmäärällä liikevaihto kasvoi 13,2 prosenttia. Liiketulos oli 55,0 miljoonaa euroa (38,3 milj. euroa). Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa (28,0 milj. euroa). Kauden aikana myytiin Rosella, ja kaupalla oli 8,6 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.
Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 0,4 prosenttia 442,5 miljoonaan euroon (444,4 milj. euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot olivat 45,7 miljoonaa euroa (47,4 milj. euroa) ja muut tuotot 3,2 miljoonaa euroa (2,9 milj. euroa). Myyntikate oli 377,7 miljoonaa euroa (377,3 milj. euroa).
Käyttökulut vähenivät 9,6 prosenttia 304,3 miljoonaan euroon (336,5 milj. euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 3,6 prosenttia eli 3,7 miljoonaa euroa, mikä johtuu muun muassa Viking XPRS:n lipunvaihdosta, kun taas liiketoiminnan muut kulut vähenivät 15,5 prosenttia eli 35,9 miljoonaa euroa. Käyttökulujen väheneminen johtuu suurelta osin polttoainekustannusten pienenemisestä 36,9 prosentilla eli 35,6 miljoonalla eurolla.
Konserni sai tammi- ja helmikuussa 2022 Traficomilta julkisen palvelun velvoitteeseen liittyvää tukea konsernin aluksille reiteillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma ja Maarianhamina–Kapellskär. Konserni sai kesäkuussa 2022 valtiolta 2,1 miljoonaa euroa tukea kattamattomiin kiinteisiin kustannuksiin. Tuet esitetään julkisina tukina liiketoiminnan muissa tuotoissa.
Lähde: Viking LIne Kuva: Viking Grace/Viking Line