Finnair julkisti toisen vuosineljänneksen 1.4.-30.6, (Q2) ja samalla ensimmäisen vuosipuoliskon 1.1.-30.6. tuloksensa tänään 19.7.2024. Lentoliikenteen markkinan normalisoituminen vahvan kysyntäjakson jälkeen heikensi Finnairin yksikkötuottoja ja tulosta. Lentorahdin liikevaihto kasvoi.
Huhti–kesäkuu 2024 (Q2) tunnusluvut – ”vaiheikas, mutta onnistunut vuosineljännes”
- Liikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia vertailukaudesta ja oli 766,1 miljoonaa euroa (749,2*).
- Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) laski 3,9 prosenttia ja oli 7,82 senttiä (8,13).
- Yksikkökustannus tarjotuilla henkilökilometreillä (CASK) laski 0,6 prosenttia ja oli 7,37 senttiä (7,41).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 43,6 miljoonaa euroa (66,2) ja liiketulos oli 42,5 miljoonaa euroa (65,8).
- Osakekohtainen tulos oli 0,09 euroa (1,52**).
- Kassavarat olivat 966,3 miljoonaa euroa (31.12.2023: 922,0). Omavaraisuusaste oli 16,1 prosenttia (31.12.2023: 15,6).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 173,1 miljoonaa euroa (175,8) ja investointien nettorahavirta -41,6 miljoonaa euroa (-187,7).*** Bruttoinvestoinnit olivat 49,8 miljoonaa euroa (62,5).
- Matkustajamäärä kasvoi 5,4 prosenttia 3,0 miljoonaan (2,8).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 6,4 prosenttia 9 799,9 miljoonaan kilometriin (9 212,8). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 8,4 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) laski 74,7 prosenttiin (76,3).
Finnairin tuore toimitusjohtaja Turkka Kuusisto (kuva yllä) lausui tulosjulkistuksen yhteydessä:
”Finnair kuljetti huhti–kesäkuussa 3,0 miljoonaa matkustajaa ja katsauskauden liikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia korkeamman lisämyynnin ja rahtiliikevaihdon myötä. Vertailukelpoinen liiketulos oli 43,6 miljoonaa euroa (66,2). Lasku johtui alentuneista lentolippujen hinnoista ja matkustajakäyttöasteen laskusta.
Operatiivinen kassavirtamme säilyi vahvana ja taloudellinen tilanteemme parani katsauskauden aikana toteutettujen uudelleenrahoituksen toimenpiteiden tukemana. Helsinki-Vantaan kiitotieremontti touko-kesäkuussa vaikutti Finnairin lähtötäsmällisyyteen heikentävästi ja nosti myös kustannuksia asiakkaiden jatkoyhteyksistä huolehtimisen muodossa. Saapumistäsmällisyytemme katsauskaudella oli 76,0 prosenttia (84,9).
Oman haasteensa täsmällisyyteen toivat myös haastavat sääolosuhteet, jotka viivästyttivät lentoja aiheuttaen lisäkustannuksia. Koronapandemian aikana patoutunut kysyntä on pitkälti ehtinyt purkautua ja kuluttajaluottamus yleisesti on ollut jo pidemmän aikaa alhainen. Nämä näkyvät nyt osin myös matkustuskysynnässä, joka on normalisoitumassa vuoden 2023 korkean kysynnän ajanjakson jälkeen.
Vuoden 2023 vahvan kysyntätilanteen perusteella lisäsimme tarjottuja henkilökilometrejä vuodelle 2024 tehostamalla koneiden käyttöä ja ottamalla British Airwaysille ulosvuokrattuna olleet koneet omaan käyttöömme. Matkustuskysynnän normalisoitumisen vuoksi tämä kapasiteetin lisäys ei vielä ole kasvattanut tuottojamme vastaavasti, ja matkustajakäyttöasteemme oli 74,7 prosenttia (76,3). Kapasiteetin jatkuva optimointi on normaali osa lentoliikenteen suunnittelua, ja jatkamme jokapäiväistä työtä verkostomme ja aikataulujemme optimoimiseksi.3
Saimme katsauskaudella valmiiksi laajarunkokoneidemme matkustamouudistuksen, jossa niihin asennettiin uudistettu business-luokka ja täysin uusi premium economy -matkustusluokka, ja samalla uudistettiin myös economy-luokka. Uudistuksen myötä voimme tarjota yhtenäisen asiakaskokemuksen kaikilla kaukoreiteillämme.
Katsauskaudella asiakastyytyväisyytemme oli nettosuositteluindeksillä mitattuna 39. Lentomatkustajat valitsivat Finnairin 14:nnen kerran peräkkäin Pohjoismaiden parhaaksi lentoyhtiöksi Skytrax-tutkimuksessa, ja olemme asiakkaillemme kiitollisia tästä tunnustuksesta. Panostuksemme asiakaskokemukseen jatkuivat, kun avasimme heinäkuussa uuden, suuremman loungemme kotikenttämme Helsinki-Vantaan Schengen-alueella.
Ensimmäisten toimitusjohtajakuukausieni pohjalta voi todeta, että Finnairin tiimi on tehnyt raskaasti tappiollisten pandemiavuosien jälkeen oikeita panostuksia tuottojen kasvattamiseen ja kustannusten hallintaan palauttaakseen yhtiön kannattavuuden ja hyödyntääkseen markkinoiden tarjoamat mahdollisuudet. Vuosi 2023 oli kuitenkin lentomatkustuksessa poikkeuksellisen vahva, ja kun matkustuskysyntä on nyt normalisoitumassa, on selvää, että meidän on jatkettava järjestelmällistä työtä tuottavuuden parantamiseksi.
Jatkoimme katsauskaudella taseemme vahvistamista laskemalla liikkeeseen 500 miljoonan euron vakuudettoman joukkovelkakirjalainan muun muassa aiemman 400 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan uudelleen rahoittamiseksi. S&P Global Ratings myönsi Finnair Oyj:lle pitkäaikaisen luottoluokituksen tasolla BB+. Julkinen luottoluokitus on Finnairille ensimmäinen, ja se mahdollistaa laajempien velkapääomamarkkinoiden käytön ja lisää rahoitustransaktioiden toteutusvarmuutta, kuten onnistunut joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlasku osoitti.
Järjestelmällinen työ kohti pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitamme jatkuu. Prioriteettimme ovat nyt kilpailukyvyn ja kannattavuuden jatkuva parantaminen sekä kassavirrasta ja taseesta huolehtiminen unohtamatta kasvua. Osana tätä jatkamme työtämme asiakaskokemuksen jatkuvaksi parantamiseksi dataa ja asiakasymmärrystä hyödyntäen.
Olen ensimmäisten Finnair-kuukausieni aikana saanut tavata satoja finnairilaisia ja on selvää, että sitoutunut ja osaava henkilöstö on ehdoton vahvuutemme ja avainasemassa tavoitteidemme saavuttamisessa. Yhdessä työskennellen huolehdimme asiakkaista, lentoturvallisuudesta ja täsmällisistä operaatioista joka päivä. Haluan kiittää kaikkia työntekijöitämme heidän sitoutuneesta työstään. Lämmin kiitos myös kaikille asiakkaillemme, jotka luottavat tärkeät matkasuunnitelmansa meidän toteutettavaksemme.”
Lähde: Finnair Kuva: Matkaviikon arkisto/kuvaaja A. Kantola