Heinäkuisen viikon loppua kohden perjantaina 19.7. 2024 maailmalla havahduttiin ennennäkemättömän laajaan IT-kaaokseen. Tietoliikenteen lamautuminen sulki ja vaikeutti lentoliikennettä ja lentoasemien toimintoja jopa globaalisti. Tuhatmäärin lentoja peruuntui ja siirtyi. Myös muutamilla muilla yhteiskuntiemme keskeisen elintärkeillä alueilla, kuten terveydenhuollossa, pankkitoiminnassa, muussa liikenteessä jne. koettiin vakavia häiriöitä.
Varsin pian IT- ja digimaailman asiantuntijat löysivät syylliseksi yhdysvaltalaisen tietoturvayhtiön, jonka laaja virussuojapäivitys mitä ilmeisimmin aiheutti koko globaalin kaaoksen. Tämä syy saattoi joillekin olla jopa helpotus, sillä monien ajatus ensimmäiseksi suuntautui tarkoitukselliseen yhteiskuntien avaintoimintojen horjuttamiseen, sabotaasiin eli terroritekoon.
Silti maallikollekin tapahtuneesta syntyy ajatus: onko IT-maailmassa liikaa munia yhdessä korissa? Kyseinen amerikkalaisyhtiö palvelee laajasti maailman suurimpia yrityksiä, jollaisia Suomessa on vähemmän. Me näytämme siksi päässeen tällä kerralla suhteellisen vähällä.
Kuten meidän yksilöiden, tavallisten sukankuluttajien vähäisemmissä omissa erheissä ja mokauksissa, herää nytkin kysymys: mitä tästä opimme? Miten varaudumme ja varmistaudumme, jotta sama ei toistu – ei työtapaturmana eikä yhteiskunnan rattaisiin kapuloita aikovien kieroutuneiden toimien vuoksi! Miten tästä eteenpäin, kenen vastuulla ja kustannuksella elintärkeiden järjestelmien toimivuus varmistetaan ja niitä esimerkiksi hajautettaisiin niin, että näin laajaa tietoliikenteen kaaosta ei uudelleen pääsisi syntymään? Tätä soisi seuraavaksi pohdittavan.