TAMMI-KESÄKUU 2024 (tammi-kesäkuu2023)
- Liikevaihto oli 219,1 miljoonaaeuroa (226,3 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,6 miljoonaa euroa (8,9 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto.)
- Liiketulos oli –4,3 miljoonaa euroa (17,1 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto.)
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat –8,1miljoonaa euroa (–7,7 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli –12,4 miljoonaa euroa (9,4 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myyntivoitto 8,6 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli –12,5 miljoonaa euroa (7,2 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto.)
- Investoinnit pääasiassa Viking Cinderellaan ja Birka Gotlantiin olivat 15,4 miljoonaa euroa (7,7 milj. euroa).
Viking Linen näkymät koko toimintavuodelle 2024:
Varustamon hallitus on päättänyt muuttaa toimintavuoden 2024 tulosnäkymiä. Huippusesonki kesäkuusta elokuuhun, jolloin suurin osa tuloksesta syntyy, ennustetaan olevan samalla vahvalla tulostasolla kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2023.
Birka Gotlannin alkuvaiheen liikenne ei ole vastannut yrityksen odotuksia ja on aiheuttanut odotettua korkeammat aloituskustannukset, jonka lisäksi Viking Gloryn telakointi sekä Viking Gracen ja Gabriellan peruutetut vuorot vaikuttivat negatiivisesti toisen vuosineljänneksen tulokseen.
Merkittävää epävarmuutta aiheuttaa Suomessa vallitseva taantuma, mikä vaikuttaa kielteisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuuteen vaikuttaa myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen potentiaaliset vaikutukset lähinnä energian hintoihin.
Kaiken tämän johdosta Viking Linen hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja heikentyy vuoden2023 tasoa huonommaksi, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.
Toimitusjohtaja Jan Hanses kommentoi:
”Vuoden ensimmäisiä kuutta kuukautta leimasi kuluttajien varovaisuus. Suomen talous on taantumassa ja elpyminen on hidasta. Samaan aikaan inflaatio on hidastunut Suomessa, mutta se ei ole toistaiseksi vaikuttanut kulutuskäyttäytymiseen. Heikko Ruotsin kruunu on heikentänyt Ruotsin markkinoiden ostovoimaa.
Gotland Alandia Cruisesin liikennöinnin käynnistymisestä on aiheutunut kertaluonteisia lisäkustannuksia, ja käyttöaste kesäkuuhun mennessä ei vastannut odotuksiamme. Käyttöaste on parantunut kesän aikana ja sen odotetaan säilyvän hyvällä tasolla syksyn ajan.
Huhtikuussa Viking Glory telakoitiin. Telakointia aikaistettiin alun perin suunnitellusta tammikuusta 2025. Lisäksi Viking Gracen ja Gabriellan liikennöinti keskeytyi odottamattomasti huhti- ja toukokuussa.
Vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden tulos ilman kertaluonteisia eriä, varsinkin toisen kvartaalin tulos, oli siten odotettua heikompi. Ilahduttavaa on sitä vastoin, että olemme pystyneet tavoitteemme mukaisesti kompensoimaan vuodenvaihteen jälkeen aiheutuneet päästöoikeuksien kustannukset lippujen hinnoilla. Lähialueen geopoliittinen tilanne sotineen ei ole merkittävästi vaikuttanut matkustushalukkuuteen, mutta se on lisännyt jatkuvaa epävarmuutta energian hinnoista.
Vuoden 2024 huippusesonki näyttää yltävän edellisvuoden tasolle, mutta syksyn näkymiin liittyy epävarmuutta.
Tulevat ympäristönormit vaikuttavat tällä hetkellä merenkulkuun. Tästä vuodesta lähtien toimintamme kuuluu päästökauppajärjestelmän piiriin, mikä tuo meille lisäkustannuksia, joihin voimme keskipitkällä aikavälillä sopeutua vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä. Realistisen hintaisten vaihtoehtoisten polttoaineiden puute on alan suurin haaste. Viking Line työskentelee aktiivisesti päästöjen vähentämiseksi erilaisissa hankkeissa. Matkustaja- ja rahtiasiakkaat voivat nyt pienentää hiilijalanjälkeään Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma-reitillä ostamalla uusiutuvaa biopolttoainetta suhteessa matkansa kulutukseen, mikä vähentää matkan hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia. Viking Line on myös mukana kahdessa suurhankkeessa, joissa luodaan viherkäytäviä Helsinki–Tallinna- ja Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reiteille.
Toiminnassamme on tapahtunut muutoksia vuoden 2024 alkupuoliskolla, kun liikenne Suomen ja Ruotsin välillä on lisääntynyt ja risteilyliikenne yhteistyössä Gotlandsbolagetin kanssa on käynnistynyt. Tämä on johtanut henkilöstömuutoksiin alusten vaihtumisen ja lipunvaihdon myötä. Muutokset ovat mahdollistaneet uusien työntekijöiden rekrytoinnin, kun alusten määrä laivastossa on kasvanut.”
Lähde: Viking Line Kuva: Cinderella Katajanokan laiturissa