Finavian liiketoimintakatsaus tammi-kesäkuu 202
Tammi-kesäkuussa 2024 Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 9,4 miljoonaa (9,0 miljoonaa). Lentoliikenteen kasvu keskittyi erityisesti matkailuvetoisille lentoasemille liikematkustuksen osuuden pysyessä edelleen alhaisena. Helsinki-Vantaan matkustajamäärien hidas kehittyminen Venäjän ylilentokiellon vaikutusten vuoksi vaikuttaa merkittävästi yhtiön taloudelliseen asemaan ja siten Suomen alueellisen lentoasemaverkoston ylläpitoon.
Tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti
- Finavian liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 192,4 miljoonaan euroon (172,6) kansainvälisen lentomatkustuksen kasvun johdosta. Yhtiö paransi tulostaan kaikilla liiketoiminta-alueilla.
- Liiketulos oli edelleen tappiollinen –5,1 miljoonaa euroa (-15,1). Tappioon vaikuttavat erityisesti voimakkaasti tappiolliset pienemmät alueelliset lentoasemat, joiden matkustajamäärät ovat vähäiset.
- Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 9,4 miljoonaa (9,0), joista 7,4 miljoonaa (7,0) matkusti kansainvälisillä lennoilla. Kotimaanlentojen matkustajamäärä säilyi samana 2,0 miljoonaa (2,0).
- Katsauskaudella näkyy voimakkaasti lentoliikenteen eriytyminen: Matkustajamäärät vaihtelevat huomattavasti eri kuukausien ja eri lentoasemien välillä. Lentoliikenteen kasvun ajurina on erityisesti matkailu, kun puolestaan liikematkustuksen osuus on vähentynyt verrattuna koronaa edeltäneeseen aikaan.
- Kotimaan ja kansainvälisen rahdin määrä kasvoi yhteensä 6,7 prosenttia ja oli 91 944 tonnia (86 194).
Suluissa olevat luvut viittaavat samaan ajankohtaan edellisenä vuonna.
Toimitusjohtaja Kimmo Mäki:
“Vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihtomme kasvoi odotustemme mukaisesti matkustajamäärän kasvun, lentoasemilla harjoitettavan kaupallisen liiketoiminnan positiivisen kehityksen ja hyvän kulujenhallinnan ansiosta. Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla Finavian lentoasemien kautta kulki yhteensä 9,4 miljoonaa matkustajaa, mikä on 4,2 % enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana. Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulki tästä määrästä 7,7 miljoonaa matkustajaa, mikä edustaa 3,6 % kasvua. Suomen lentoliikenne kasvaa kuitenkin muuta Eurooppaa maltillisemmin. Taustalla vaikuttavat Venäjän ylilentokiellon lisäksi muun muassa muutokset matkustustottumuksissa.
Liikevaihdon kasvusta huolimatta yhtiön liiketulos säilyi edelleen tappiollisena. Tappioon vaikuttaa erityisesti voimakkaasti tappiolliset pienemmät alueelliset lentoasemat, joiden matkustajamäärät ovat vähäiset. Koronaa edeltävänä aikana Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaperusteisilla tuotoilla pystyttiin rahoittamaan alueellisten 19 lentoaseman toimintaa, mikä tämänhetkisillä matkustajamäärillä ei ole mahdollista.
Verkostolentoasemien tappiota syventää valtion tammikuussa 2024 tekemä päätös jatkaa reittilentoliikenteen tukemista Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemille maaliskuulle 2026 saakka sekä Poriin 2025 saakka. Valtio tukee maakuntalentoja 38 miljoonalla eurolla, joka kattaa edellä mainittujen maakuntalentojen hankinnat. Valtion tuki ostoliikenteelle ohjautuu täysimääräisesti lentoja operoivalle lentoyhtiölle. Lentoasemien toiminta ei ole tukien piirissä, vaikka Finavia operoi lentoasemia tappiolla maakuntalentojen vähäisestä määrästä ja lentokoneiden matalista täyttöasteista johtuen.
Katsauskaudella Finavian lentoasemaverkostossa erottui myös selkeä muutos matkustajatottumuksissa. Yhä useammin lentomatkustamisen motiivi on matkailu, kun puolestaan liikematkustamisen osuus lentomatkustamisesta vähenee. Seurauksena matkustajamäärät vaihtelevat huomattavasti eri kuukausien ja eri lentoasemien välillä. Matkustajamäärien kasvu keskittyi matkailuvetoisille lentoasemille: erityisesti Lapin kansainvälinen lentoliikenne Rovaniemen, Kittilän, Ivalon ja Kuusamon lentoasemille kasvoi myös ennätyksellisen talvikauden jälkeen.
Liikematkustaminen Suomessa on vähentynyt merkittävästi koronaa edeltävästä ajasta, mikä heijastelee eurooppalaista trendiä. Esimerkiksi Saksassa kotimaan sisäinen lentomatkustus on vuodesta 2019 vähentynyt -52 % ja Ruotsissa -38 %*. Arvioimme, että työmatkalentämisen vähenemiseen on vaikuttanut merkittävästi etätyöskentelyn ja -neuvottelujen yleistymisen lisäksi taloustilanne ja organisaatioiden tiukentuneet matkustuspolitiikat.
Suomessa sama kehitys on nähtävissä erityisesti viidellä alueellisella lentoasemalla, joihin valtio tukee reittilentoja ostoliikenteenä. Matkustajamäärä Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemilla on pudonnut –62 % vuoden 2019 alkupuoliskoon verrattuna, ollen 80 237 (210 692). Samaan aikaan matkailuvetoisten Rovaniemen, Ivalon, Kittilän ja Kuusamon lentoasemien kautta lensi yhteensä lähes 900 000 matkustajaa (+16 %) mikä on 55 % Finavian 19 alueellisen lentoaseman matkustajamäärästä.
Pitkäjänteinen ilmasto-ohjelmamme etenee suunnitellusti. Lapin lentoasemilla Rovaniemellä, Ivalossa, Kittilässä ja Kuusamossa saavutimme hiilipäästöjen nollatason. Nettonollataso tarkoittaa, että vähennämme toiminnastamme aiheutuvat hiilipäästöt niin alas kuin teknisesti ja taloudellisesti mahdollista – käytännössä hyvin lähelle nollaa. Nettonollatasolla jäljelle jää vielä päästöjä noin parin prosentin verran. Niiden kompensoimiseksi osallistumme hankkeisiin, joissa hiilidioksidia sidotaan ilmakehästä. Tavoitteenamme on vähentää hiilipäästöjen määrä kaikilla lentoasemillamme nettonollatasolle vuoteen 2025 mennessä. Pitkällä tähtäimellä tavoittelemme hiilinegatiivisuutta.
Yhtiö jatkaa aktiivisesti lentoasemiensa kehittämistä kokonaisvaltainen arvonnousu ja asiakaskokemus huomioiden. Katsauskaudella Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella toteutettu mittava hotellihanke saatiin päätökseen ja Helsinki-Vantaan terminaalin välittömään läheisyyteen avattiin kesäkuussa Suomen suurin hotellikokonaisuus konferenssi- ja kokoustiloineen.
On ilahduttavaa todeta, että matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi Skytraxin kansainvälisessä palvelututkimuksessa. Helsinki-Vantaa sijoittui maailman viidenneksi parhaaksi lentoasemaksi liikematkustajille Skytraxin tutkimustietoon pohjautuvalla listalla. Lisäksi Airports Council International (ACI) sijoitti Rovaniemen lentoaseman Euroopan kolmen parhaan joukkoon kokoluokassaan alle viisi miljoonaa matkustajaa. Kansainväliset tunnustukset vahvistavat, että strategiamme ja toimemme matkustuskokemuksen kehittämiseksi kantavat hedelmää.
Finavian hallitus hyväksyi yhtiön strategiapäivityksen toukokuussa 2024. Päätavoitteemme on varmistaa kyvykkyytemme tuottaa palveluita turvallisesti, vastuullisesti ja laadukkaasti. Saavutamme tavoitteemme jatkamalla pitkäjänteistä työtä, jolla kehittämme Finaviaa työpaikkana, kasvatamme liiketoimintaamme ja varmistamme taloudellisesti kestävän toiminnan. Näin varmistamme edellytykset turvalliselle ja täsmälliselle lentoasematoiminnalle sekä säilytämme korkean palvelutason nyt ja tulevaisuudessa.”
Lähde: Finavia