Viihde, hurmos ja vallankäyttö kietoutuvat yhteen Pauline Curnier Jardinin teoksissa, joissa nainen on päähenkilö. Ranskalaisen Pauline Curnier Jardinin (s. 1980) ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa muuntaa Kiasman näyttelytilan groteskiksi teemapuistoksi. Kiasman viidennen kerroksen näyttelytilan uumenista löytyvät elokuvateokset tarjoavat välähdyksiä naisten ja eri tavoin marginalisoitujen ihmisten osaan viihteessä ja vallankäytön kohteena. Miltä kristinuskon rituaalit, seksityö ja ikääntyminen voivat heistä näyttää? Näyttely avautui Kiasmassa perjantaina 11. lokakuuta, 2024. |
Curnier Jardin ja lavastaja Rachel García ovat yhdessä toteuttaneet näyttelyyn karnevalistiset kulissit, joiden värit ja valot kutsuvat luokseen. Näyttelyyn tehty äänimaisema luo tilaan huvipuistomaista tunnelmaa. Lavasteet ja äänet vihjaavat kuitenkin synkemmistä sävyistä, joita pinnan alta paljastuu. Installaatiot toimivat näyttämöinä elokuvateoksille, joissa viihde ja väkivalta kietoutuvat toisiinsa. Teoksissa naisen keho on vallankäytön kohde, mutta naiset myös ottavat vallan omiin käsiinsä.Taiteilija on kiinnostunut mahtailevasta arkkitehtuurista, joka on luotu viihteen, hurmion ja väkivallan spektaakkelia varten; yksi installaatioista muistuttaa ulkomuodoltaan Colosseumia, mutta samalla myös jättimäistä kermakakkua. Teemapuiston reuna-alueille on sijoitettu kaksi teosta, jotka käsittelevät seksityötä. Nämä teokset Curnier Jardin on toteuttanut yhteistyössä Feel Good Cooperative -yhteisön kanssa, joka tukee seksityöntekijöitä Roomassa ja jonka perustajajäseniin hän kuuluu. Yhteiskunnan valtasuhteet näyttäytyvät Curnier Jardinin teoksissa räikeässä, mutta toisinaan koomisessakin valossa. Hän tuo näyttelyssä esiin naisten ja marginalisoitujen ryhmien historiaa ja sen suhdetta viihteeseen eurooppalaisessa kontekstissa – teema, jonka parissa hän on työskennellyt läpi uransa. Toistuvia aineksia hänen teoksissaan ovat muun muassa rituaalit, paraatit, uskonnollinen hurmos, lihallisuus, väkivalta, traumat ja seksi. Näyttelyssä eri yhteyksissä esiin puskeva veri voi viedä ajatukset sotaan ja väkivaltaan. Toisaalta verenvuoto on tavallinen osa varsinkin naisten elämää sekä esimerkiksi syntymää. Näyttelyn ovat kuratoineet Kiasman kuraattorit Patrik Nyberg, Piia Oksanen ja Max Hannus. Näyttelyä on tukenut Ranskan instituutti Suomessa. Taiteilijan biografia Pauline Curnier Jardin (s. 1980 Marseille, Ranska) asuu Marseillessa ja työskentelee Amsterdamissa, Zürichissä, Berliinissä ja Roomassa.Curnier Jardinille myönnettiin Preis der Nationalgalerie -palkinto vuonna 2019. Hänen teoksiaan on esitetty muun muassa Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwartissa Berliinissä, Art Baselissa, Haus der Kulturen der Weltissä Berliinissä, Palais de Tokyossa Pariisissa, Venetsian biennaalissa, Tate Modernissa Lontoossa, International Film Festival Rotterdamissa, Performa 15:ssä New Yorkissa ja Centre Pompidoussa Pariisissa. Hän on vastaanottanut myös NN Art Awardin ja Prix Fondation d’Entreprise Ricard -palkinnon. Uransa varhaisessa vaiheessa Curnier Jardin asui Raumalla, jossa hän osallistui RaumArsin residenssiohjelmaan vuonna 2007. Residenssin jälkeen hän jäi vielä Suomeen, jossa asui kaikkiaan vuoden ajan. Kiasman näyttely on Curnier Jardinin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. |