Suomen matkailualan liitto SMAL ry, SUOMA ry, Visit Finland sekä Visitory Oy ovat vertailleet eri kuntia, seutukuntia sekä maakuntia keskenään seitsemättä kertaa vuonna 2024.
Alueet on laitettu paremmuusjärjestykseen seuraavien kriteerien perusteella:
- Rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys
- Matkailijoiden viipymän kehitys
- Lomamatkailijoiden yöpymisten määrän tasainen jakautuminen eri kuukausille (sesonkivaihteluiden vähäisyys)
- Majoitusmyynti asukasta kohden.
Kilpailussa painotetaan matkailijamäärän kasvun lisäksi sesongin tasaisuutta sekä viipymän pidentymistä, jotka ovat olennaisia mittareita kestävän kehityksen näkökulmasta. Kestävä kehitys onkin noussut yhdeksi tärkeimmäksi trendiksi matkailualalla ja sen merkitystä matkailualueiden menestymisessä korostetaan yhä enemmän. Näin ollen voittaja-alueet eivät ole ainoastaan kyenneet kasvattamaan matkailuvolyymia alueellaan, vaan myös pidentämään matkailijoiden viipymää sekä rakentamaan vetovoimaisia matkailutuotteita eri sesongit huomioon ottaen.
Vertailuun on otettu mukaan ne kunnat, seutukunnat ja maakunnat manner-Suomessa, joista on saatavissa majoitustilastoja vähintään puolen vuoden ajalta. Alueita oli vertailussa yhteensä 129. Mikään alueista ei ollut paras kaikilla mittareilla mitattuna, mutta menestyneimmät matkailualueet sijoittuvat kärkipäähän kolmella neljästä alueen matkailullista menestystä mittaavista tekijöistä.
Vuoden matkailualueeksi Suomessa valittiin Enontekiö. Toiseksi tuli Helsinki ja kolmanneksi Vantaa. Enontekiö sai vertailussa 82,3 pistettä 100:sta mahdollisesta. Helsinki sai 82,1 pistettä ja kolmanneksi tullut Vantaa 77 pistettä. Kilpailu ensimmäisen kahden alueen välillä oli todella tiukka – ero vain 0,2 pistettä.
Vuoden matkailualue Suomessa valitaan vuosittain. Palkitsemisella halutaan kiinnittää huomiota niihin asioihin, joiden kehittäminen tulisi olla matkailualueiden tavoitteena.
Tulokset julkistettiin juuri meneillään olevilla Matkamessuilla Helsingiun Messukeskuksessa 16.1.2025.