Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA avasi jälleen toimintavuotensa Hot Topic -seminaarilla Helsingin Messukeskuksen nyt jo 37. Matkamessujen ammattilaispäivänä 16. tammikuuta 2025.
Yritysten liikematka- ja matkahallinnon väki kokoontui suurella joukolla messutorstaina pohtimaan yhteisiä teemoja asiantuntijapuheenvuorojen ja sytyttävän paneelikeskustelun siivittäminä. Käsittelyssä oli niin tekoäly ja sen mahdollisuudet, matkustuksen vastuullisuus, työ – ja vapaa-ajan matkojen yhdistäminen ja muita yritysten liikkuvuuden ja matkahallinnon vinkkelistä keskeisiä teemoja.
FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaan ja Matkamessujen myyntipäällikkö Rea Sandbergin aamunavausten jälkeen FBTA:n hallituksen puheenjohtaja Mirja Kivimaa (Outokumpu Oyj) loi katsauksen menneen vuoden 2024 saavutuksiin ja edessäoleviin haasteisiin.
”Kotimaan lentoliikenteen ja maakuntalentoasemien tulevaisuus huolestuttaa”, sanoi Mirja Kivimaa. Hänen työelämässään esimerkiksi Kemi-Tornion lentoasema on keskeinen. Vajavaisten lentoyhteyksien vuoksi jo nyt liikematkustajia on jouduttu reitittämään Kemiin ja Tornioon Ruotsin Luulajan kautta!
Mitkä tekijät muokkaavat yritysten liikkuvuutta ja matkahallintoa 2025?
Ennen päivän laaja-alaista paneelikeskustelua Amadeus Finlandin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Janne Aarniovuori peilasi puheenvuorossaan matkahallinnon painopistealueita vuonna 2024 tehdyn FBTA:n jäsenkyselyn ja GBTA:n industry outlook 2025 -selvityksen valossa. Aarniovuori nosti tikun nokkaan jakeluun liittyvät asia kuten NDC, teknologian ja prosessit, tekoälyn (AI), vastuullisuuden (sustainability), matkustusturvallisuuden ja etenkin sen poikkeustilanteet sekä matkustuspolitiikan, raportoinnin ja toimintojen mittaamisen.
”Työelämän henkilökohtaisia tapaamisia halutaan taas, mutta toimialoittain on suurta vaihtelua. Etenkin nuorempi väki on etätyöhön orientoitunutta, mikä tuo myös haasteensa matkahallinnolle ja ohjeistuksille – etenkin kun/jos etätyötä tehdään ulkomailta käsin”.
Päivän paneelikeskustelussa VTT:n Team Leader Global Mobility Sanna Downing , Aalto Yliopiston Travel Manager Tiina Vuosku sekä Sandvikin Head of Travel and Car Fleet Armi Laamanen puivat Janne Aarniovuoren moderoidessa päivän teemoja. Työntekemisen kulttuurin muutokset, kestävä kehitys matkahallinnon näkökulmasta, tekoäly ja automaatio liikematkustuksessa sekä blended travel, useiden samanaikaisten matkustusmotiivien ja myös työ- ja vapaa-ajan matkojen yhdistäminen tulivat polttopisteeseen. ”Bleisure on hyvin eurooppalainen ilmiö. Jos otan aiheen esiin yhtiömme chileläisen kaivosväen kollegojen kanssa, he tuskin tietävät, mistä puhumme”, sanoi Sandvikin Armi Laamanen.
Korona-aika toi yritysten liikkuvuuteen uusia ulottuvuuksia. Armi Laamanen korosti matkustajaturvallisuutta, etenkin kun yhtiön matkakohteet eli toimipaikat ovat usein muualla kuin kaupunkimaisilla alueilla. Sanna Downing nosti esiin mm. tietoturvan: ”VTT:ssä työskentelee yli 60 kansallisuutta, mikä moninkertaistaa haasteet.” Tiina Vuoskulla Aalto Yliopistossa on jopa 106 eri kansallisuutta: ”Prosessien on yksinkertaisesti toimittava matkustajien näkökulmasta.
Tekoälyn modus operandi ja toiminnan järjestys voisi paneelin mukaan alkaa selvityksellä tekoälyn mahdollisuuksista omassa toimintaympäristössä ja sitten omien tarpeiden kartoituksella. On edettävä pala kerrallaan yrityskohtaisten erojen sallimissa puitteissa, todettiin.
Toiminnajohtaja Sari Viljamaa summasi Hot Topic-semnaarin antia: ”Virtuaalikokousten määrä yrityselämässä alkaa olla vakiintunut, eikä se merkittävästi enää kasva. Toisaalla ihmisten välisten face-to-face-tapaamisten arvo on taas huomattu. Blended travel on myös tullut jäädäkseen ja on tärkeää kohdella eri työntekijöitä sen suhteen tasapuolisesti. Ohjeet ja hyvä kommunikaatio ovat vastuullisuuden kulmakiviä työmatkustuksessa – saako mennä junalla vai pitääkö lentää? Ja verkostoituminen tarjoaa vertaistukea, kaikkea ei tarvitse ratkoa yksin”, sanoi Sari Viljamaa.