Prisman myynnissä nähty 8-kertainen myyntipiikki vain muutamassa kuukaudessa |
Yhä useampi suomalainen vaikuttaa tulevana hiihtolomakautena matkustavan pelkillä käsimatkatavaroilla ja sitä kautta halvemmilla lipuilla, kertoo Prisman tuore myyntidata. Käsimatkatavaroiksi soveltuvien matkalaukkujen ja -kassien myynti on vain muutamassa kuukaudessa kahdeksankertaistunut. Ilmiöstä kertoo myös digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysynnän räjähtäminen monisatakertaiseksi. Moni suuntaa tulevana hiihtolomana ulkomaille ja se näkyy myös Prisman myyntidatassa. Lokakuusta tammikuuhun tarkasteltuna yleisesti matkalaukkujen ja -kassien myynti on kasvanut 30 prosenttia. Suurinta kasvua on ollut selvästi laukuissa, jotka soveltuvat nimenomaan käsimatkatavaroiksi. ”Näissä laukuissa kasvu on jopa kahdeksankertaista. Nyt näyttää vahvasti siltä, että yhä useampi ei halua maksaa erikseen ruumaan laitettavasta matkalaukusta, vaan yrittää optimoida tavaransa mahtumaan käsimatkatavaroihin,” Prisman jalkineiden ja laukkujen myyntipäällikkö Camilla Rosenqvist kertoo. Esimerkiksi yksi alkutalven suosituimmista tuotteista on ollut nimenomaan tähän tarkoitukseen suunnattu American Touristerin Take2Cabin Casual –reppu. Ilmiöstä kertoo myös yllättävän tuotteen räjähdysmäinen kysynnän kasvu. ”Digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysyntä on noussut viime kuukausina monisatakertaiseksi. Tämä on todella poikkeuksellista ja kertoo siitä, että yhä useampi haluaa optimoida käsimatkatavaroihin mahdollisimman paljon tavaraa ilman, että se ylittää painorajoja,” Rosenqvist toteaa. Myös muissa matkailutuotteissa selkeää kasvua Matkalaukut eivät ole ainoa tuotekategoria, jossa kasvua nähdään ennen hiihtolomaa. Myös eri matkustustarvikkeet ovat kasvattaneet kysyntäänsä. ”Myynti on ollut niin vilkasta, että suosituimmat tuotteet ovat osaltaan loppumassa pian. Olemme tähän kuitenkin jo reagoineet ja, tuotteisiin saadaan pian täydennystä”, Rosenqvist sanoo.”Esimerkiksi niskatyynyjen myynti on kasvanut 37 prosenttia ja passikansien ja -pussien puolestaan yli kaksinkertaistunut lokakuun alusta. Erityisen suosittuja ovat olleet puhallettavat ja memory foam -täytteiset niskatyynyt. ”Suomalaisten tietoisuuteen ovat myös uineet tavaroiden järjestämistä helpottavat pakkauspussit.”Näiden kysyntä on kasvanut 50 prosenttia loka-tammikuun aikana. Tällä hetkellä matkailussa selvästi arvostetaan aiempaa enemmän sitä, että tavarat ovat helposti löydettävissä ja selkeässä järjestyksessä,” Rosenqvist pohtii. |
Lähde: S-ryhmä/Prisma