Grimaldi-konserni, johon Finnlines kuuluu, on allekirjoittanut tilauksen yhdeksästä uraauurtavasta ropax-aluksesta. Kuusi alusta tulee liikennöimään Välimerellä Grimaldi Lines- ja Minoan Lines -brändien alla. Finnlinesin Itämeren liikenteeseen tulee kolme uutta alusta. Alusten keskeisiä ominaisuuksia ovat muun muassa vähäisemmät ympäristövaikutukset ja parempi matkustusmukavuus.

Osana laivaston laajentamis- ja uudistusohjelmaa, Grimaldi-konserni on sopinut yhdeksän ropax-aluksen rakentamisesta China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) -telakan (osa China Merchants Group -yhtiötä) kanssa. Sopimus huippuluokan aluksista on allekirjoitettu Hong Kongissa, ja se on arvoltaan 1,3 miljardia Yhdysvaltojen dollaria.
Uudet alukset on suunniteltu parantamaan merikuljetusten laatua Välimerellä ja Itämerellä niin rahdin kuin matkustajien osalta. Kaikki yhdeksän alusta varustetaan moottoreilla, jotka voivat käyttää metanolia. Näin alukset pystyvät saavuttamaan hiilineutraaliustavoitteet (Net Zero Emission goal). Alukset yhdistävät kuljetuskapasiteetin, innovatiivisen designin ja matkustusmukavuuden ympäristökestävyyden mukaisesti.
Neljä alusta tulee purjehtimaan Italian lipun alla ja ne tulevat liikennöimään Grimaldi Lines -brändin alla. Kaksi alusta tulee purjehtimaan Kreikan lipun alla ja ne tulevat Grimaldi-konsernin kreikkalaisen tytäryhtiö Minoan Linesin käyttöön. Nämä kuusi sisaralusta ovat ”Next Generation Med” -luokan aluksia ja palvelevat Välimeren reiteillä. Kolme alusta tullaan toimittamaan Finnlinesille, ja ne tulevat liikennöimään Suomen lipun alla. Nämä ”Hansa Superstar” -luokan alukset tulevat olemaan jatkoa huipputekniikkaa hyödyntäville ”Superstar”-luokan aluksille ja ne suunnitellaan erityisesti Itämeren reiteille.
Kaikki yhdeksän uraauurtavaa ja ympäristötekniikan innovaatioita hyödyntävää alusta tullaan toimittamaan vuosina 2028-2030. Optimoitu runkosuunnittelu ja propulsio, energiatehokkuutta parantava energiahallintajärjestelmä (niin merellä kuin satamassa), maasähkövalmius ja parantuneet pohjamaalit vähentävät hiilidioksidipäästöjä yli 50 % kuljetettua lastiyksikköä kohden, verrattuna aluksiin jotka liikennöivät samoilla reiteillä nykyään.
Uudet Välimeren ropax-alukset ovat 229 metriä pitkiä ja niissä on 3 300 kaistametriä rahdille ja yli 300 henkilöautolle. Aluksiin mahtuu 2 500 matkustajaa ja niissä on 300 hyttiä (kokonaiskapasiteetti yli 1 200 vieraalle) ja noin 700 lepotuolipaikkaa.
Matkustajilla on käytössään lukuisia mukavuuksia, kuten kolme baaria, ostosalue, konferenssisali, kaksi itsepalveluravintolaa, panoraama à la carte -ravintola, lounge sisä- ja ulkotiloissa aurinkokannella, jossa on kaksi uima-allasta, sekä kattobaari. Sisustussuunnittelu on tehty huolellisesti, ja se on räätälöity erikseen Grimaldi Linesin ja Minoan Linesin aluksille – jokainen alus on suunniteltu kohtaamaan kohdemarkkinan erityistarpeet.
Seuraavan sukupolven alukset merkitsevät läpimurtoa energiatehokkuudessa: kuusi ”Next Generation Med” alusta tulevat olemaan ensimmäisiä aluksia Välimerellä, jotka käyttävät metanolia energialähteenä.
Itämerelle tulevat kolme uudisrakennusta ovat 240 metriä pitkiä ja niissä on 5 100 kaistametriä rahdille ja 90 henkilöautolle. Aluksissa on yhteensä 320 hyttiä ja matkustajakapasiteetti on 1 100 matkustajaa. Laivojen design perustuu Finnlinesin Superstar-luokan aluksiin, Finnsiriukseen ja Finncanopukseen, mutta tullaan mukauttamaan Suomi-Saksa-reitin tarpeisiin. Uudet alukset suunnitellaan pitkille matkoille ja ne sisältävät uusia hyttikategorioita ja tarjoavat ravintolavaihtoehtoja erilaisten matkustajien tarpeisiin. Suunnittelua ohjaa vahva panostus mukavuuteen ja matkustuskokemukseen.
Alusten palvelutarjonta koostuu viidestä baarista ja ravintolasta, monipuolisesta kylpylästä, saunasta, myymälästä ja kahdesta leikkialueesta eri ikäisille lapsille. Yksi merkittävimmistä ominaisuuksista tulee olemaan kannella 12 sijaitseva keulabaari, joka tarjoaa henkeäsalpaavat näkymät Itämeren ylityksessä.
”Nämä yhdeksän ainutlaatuista ropax-alusta jatkavat ja vahvistavat menestyksekästä yhteistyötä China Merchants Group:in kanssa, joka on ollut erinomainen kumppani huippuluokan alusten rakentamisessa”, sanoo Grimaldi-konsernin toimitusjohtaja, Finnlinesin hallituksen puheenjohtaja Emanuele Grimaldi. ”Uudet Next Generation Med- ja Hansa Superstar -luokan alukset ovat tulosta asiakkaiden ja laajemmin merenkulun tarpeiden perusteellisesta tutkimuksesta. Nykyään, enemmän kuin koskaan, vaaditaan laatua, tehokkuutta ja ympäristövastuullisuutta, pysyäksemme keskeisenä kansallisessa ja kansainvälisessä rahti- ja matkustajaliikenteessä. Erityisesti suorituskyky hiilidioksidipäästöjen alentamisessa ja metanolin käyttäminen vaihtoehtoisena polttoaineena vievät konsernimme lähemmäs globaalia hiilineutraaliustavoitetta ja vahvistavat entisestään asemaamme Välimeren ja Itämeren alueiden lähimerenkulussa”.
Lähde ja kuva: Finnlines