Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi”

Posted on 12.5.202512.5.2025 by Eero Havia
”Myyttinen Suomi” rakentaa Kolille, muualle Lieksaan sekä Juukaan matkailubrändiä, joka yhdistää suomalaisen myyttisyyden, luonnon ja rauhan kansainvälisesti kiinnostaviksi palveluiksi. Myyttinen Suomi -logo on ajaton ja ilmentää menneiden aikojen sekä tarinallisuuden tuntua. Logosta on kaksi versiota, yksi kotimaan ja yksi kansainväliseen viestintään.
Kolin matkailualue Lieksan Kolilla ja Juuassa näkyy jatkossa brändin Myyttinen Suomi alla. Brändiuudistuksen tavoitteena on puhutella sekä kansainvälisiä että kotimaisia matkailijoita.
”Alueen rikas historia – miljardien vuosien vanhasta kallioperästä karjalaisuuteen, Kalevalaan ja suomalaisuuden symboliksi – synnytti alustan brändille, jossa suomalaisuuden juuret, tarustot ja luonto yhdistyvät matkailutuotteisiin”, sanoo uudistamistyön kapellimestari Tuomas Kinnunen joensuulaisesta bränditoimisto Vaganzasta.  ”Kahdeksatta vuotta peräkkäin maailma kysyy, miksi suomalaiset ovat maailman onnellisinta kansaa. Ehkä vastaus ainakin osittain löytyy sopivasta yhdistelmästä luontoa, kulttuuria ja merkityksellisyyttä. Myyttinen Suomi haluaa tarjota juuri tätä.” 

Merkitykset keskiössä

Brändityöryhmän jäsen, Lieksan kaupungin elinvoimajohtaja Anne Karppinen sanoo, että tavoitteena ei ollut rakentaa perinteistä matkailumainontaa.”Halusimme sisältöä, joka erottuu, jää mieleen, puhuttelee syvemmin ja pohjautuu aitouteen. Uusi brändimme on linjassa Visit Finlandin ja Visit Karelian viestinnän kanssa”, hän sanoo.  ”Yksi työn aikana esiin nousseista arvoista on halu luoda sellaisia kokemuksia, jotka jäävät matkailijan mieleen rauhoittavina, mieleenpainuvina ja jotka kutsuvat takaisin uudestaan ja uudestaan. Brändiuudistus antaa meille myös hienon mahdollisuuden syventää tietämystä eri kohteista laajemmalla maantieteellisellä alueella”, Karppinen kuvailee.

Kolin kärki lavenee koko Lieksaan ja Juukaan

Suomen rakastetuin kansallismaisema on houkutellut matkailijoita sukupolvien ajan. Jo vuonna 1923 tehdyn tutkimuksen mukaan Koli oli maamme vierailluin matkailukohde.Kolin matkailualue kuitenkin tarjoaa suomalaisuutta muutenkin kuin maiseman kautta, Myyttinen Suomi muistuttaa. Brändiuudistuksen yksi lähtökohta onkin lisätä tietoa alueen monipuolisesta tarjonnasta.

Esimerkkejä seudun kohteista ovat Ruunaan retkeilyalue, taiteilija Eva Ryynäsen kotiateljee Paateri Vuonislahdessa sekä Juuan puolella sijaitsevat Pielisen länsirannan kylät ja luontokohteet.

”Keskustan Puu-Juuka vanhoine puutaloineen on esimerkkikohde, josta harva matkailija vielä tietää. Samoin Suomen korkein saari Paalasmaa Pielisen saaristomaisemassa on paikka, johon moni palaa vuodesta toiseen”, sanoo Juuan kunnan elinvoimapäällikkö Antti Asikainen. Hän näkee, että uuden brändin alla alueen toistaiseksi tuntemattomat helmet saavat näkyvyyttä. Samalla matkailijoiden vaihtoehdot lisääntyvät. ”Uudistamistyössä tärkeä tavoite oli, että Myyttinen Suomi antaa monipuolisen alustan palveluiden tuotteistamiselle ja tarinallistamiselle.”

Lähde: Kolin Matkailu Oy  

Uusimmat artikkelit

  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus