”Alkanut vuosi sodan uhan ja kireän hintakilpailun varjossa näyttää synkältä”, sanoo pääjohtaja Suila
Liikenteen sopeutus ja säästökampanja auttoivat parantamaan Finnairin tulosta vuonna 2002. Tulosparannus oli 31,5 MEUR. Tilivuoden 2002 tulos ennen veroja oli 54,4 MEUR.
Finnairin liikevaihto vuodelta 2002 oli 1 639,9 MEUR, puoli prosenttia edellisvuotta korkeampi. Tulos rahoituserien jälkeen ilman 35,5 MEUR myyntivoittoja oli 18,9 MEUR. Myyntivoitot koostuivat pääosin myydyistä Finnair IT:stä ja maakalustosta. Tulos osaketta kohden oli 0,43 euroa. Finnairin hallitus esittää osingoksi 0,15 euroa osaketta kohden.
Alkanut vuosi näyttää sen sijaan synkältä sodan uhan ja kiristyneen hintakilpailun vuoksi. ”Lentoliikenne kamppailee nyt varsin synkissä tunnelmissa. Hermostunut sodan odotus jatkuu, kysyntä hiipuu ja kuumentunut markkinatilanne heikentää tulosnäkymiä. Kuvaavaa alalle on, että viimeisten kahden vuoden aikana on tehty enemmän tappiota kuin voittoa edellisten 45 vuoden aikana yhteensä. Tässä valossa Finnairin tulosta voi pitää kohtuullisena”, kommentoi pääjohtaja Keijo Suila yhtiönsä tulosta.
Finnairin mukaan epävarmuus talouskasvun elpymisestä sekä maailmanpoliittinen tilanne vaikeuttavat vuoden 2003 tuloksen arvioimista. Selvästi kiristynyt markkinatilanne ja uusien lentoyhtiöiden toiminnan aloittaminen vaikuttavat yksikkötuottojen heikkoon kehitykseen jatkossakin. ”Finnairin lähtökohta ja perusterveys on parempi kuin monen kilpailijan. Varmistaaksemme kilpailukykymme ja tuloskuntomme joudumme silti jatkossakin leikkaamaan kustannuksia voimakkaasti”, sanoo pääjohtaja Suila.
Merkittävimmät tarjonnan leikkaukset kohdistuvat Eurooppaan ja kotimaahan. Koko liikenteen kapasiteetin kasvun arvioidaan matkustajakilometreillä mitattuna olevan alle viisi prosenttia tammi-kesäkuussa 2003.
Aasian reittiliikenteen vuoroja sen sijaan lisätään määrätietoisesti. Kesäkuussa aloitetaan lennot Osakaan ja syyskuussa Shanghaihin, molempiin kolmesti viikossa. Pekingin viikkovuorojen määrä kasvaa ensin kuuteen ja syksyllä se muuttuu päivittäiseksi, nykyisen viiden viikkovuoron asemesta.
Aasian-liikenteen osuus Finnairin reittiliikenteen tuotoista on 17 %, kotimaan osuus 23 %. Tuotoista yli puolet tulee edelleen Euroopan liikenteestä. Matkustajamäärä Aasian-reiteillä kasvoi 38 %, kun yhtiö kuljetti idän lennoillaan 400 000 matkustajaa viime vuonna. (EH)