Myös kotimaan liikenteen asiamiessopimuksista luovutaan
Finnair Oyj:n markkinointiryhmä on tiedottanut matkatoimistoille Suomessa, että 1.9.2003 jälkeen kirjoitetuista lentolipuista ei enää lainkaan makseta välityspalkkiota eli komissiota. Päätös koskee kaikkea myyntiä Finnairin dokumenteilla. Samalla Finnair kertoo, että se tulee omissa toimistoissaan perimään asiakkailta varaus- ja lipunkirjoitusmaksuja, joiden tasoa ei toistaiseksi ole kerrottu julki.
Samassa yhteydessä ajetaan alas Finnres -lipunkirjoitusjärjestelmä asteittain 1.9.2003 alkaen niin Finnairin omissa toimistoissa kuin matkatoimistoissa Suomessa ja Virossa. Tilalle tulee Amadeuksen lipunkirjoitusjärjestelmä.
Kotimaan liikenteen asiamiessopimuksesta ja erillisestä dokumentista luovutaan vähitellen 1.9.2003 alkaen. Sitä mukaa kuin matkatoimistot ovat siirtyneet Amadeus Central Ticketing -järjestelmän käyttäjiksi, myös Finnairin ja Golden Airin kotimaan liput kirjoitetaan, myydään ja tilitetään IATA-sopimuksen mukaisesti BSP-dokumenteilla. ”Tämä puolestaan merkinnee sitä, että kotimaan lippujakin voivat myydä ja kirjoittaa vain IATA-toimistot”, arvioidaan Suomen matkatoimistoalan liitossa (SMAL).
SMALin tietojen mukaan eräiden teknisten edellytysten ja mm. ALV-käytännön selvityksen jälkeen palkkiottoman myynnin toteutuksen lopulliset ratkaisut saadaan toukokuun loppuun mennessä. Myös muiden Suomessa toimivien lentoyhtiöiden ratkaisuja odotetaan lähiaikoina Finnairin julkistettua oman menettelynsä.
Suurten liikematka-asiakkaiden ostoja hallinnoivat matkatoimistot ovat pääosin jo tähänasti hyvittäneet lentoyhtiön myyntipalkkiot asiakkailleen alennuksina. Matkatoimiston ansainta nykykäytännössä perustuukin näiltä osin erillisen palvelusopimuksen mukaisiin veloituksiin. Palkkion poistuminen tarkoittanee kuitenkin hinnankorotusta yritysasiakkaille, kun hyvitettävää myyntipalkkiota ei enää ole käytössä.
Reittilennoilla toteutettavien valmismatkojen tuottajia uusia käytäntö ei pahemmin kosketa, sillä nämä ovat hinnoittelussaan tähänkin asti käyttäneet lentohintojen nettoarvoja ja määrittäneet omat katetavoitteensa muilla perusteilla markkinatilanteen mukaisesti.
Sen sijaan myyntipalkkion poistuminen iskee monen muun reittilentokauppaa käyvän matkatoimiston suonta. Erityisesti pieniä yritysasiakkaita ja kuluttajia palvelevat toimistot joutuvat lujasti pohtimaan uusia ansaintamalleja. Samaten kotimaan lippuja asiamiesopimuksen nojalla myyneet non-IATA -toimistot joutunevat käynnistämään IATA-anomusprosessin tai harkitsemaan luopumista po. liiketoiminnasta.(EH)