Yhtiön hallitukselle valtuudet hankkia 4,1 miljoonaa omaa osaketta
Finnair Oyj:n keskiviikkona 9.4. pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa vahvistettiin tilinpäätös ja myönnettiin hallintoneuvostolle, hallitukselle ja toimitusjohtajalle vastuuvapaus. Osinkoa päätettiin maksaa 0,15 euroa osakkeelta.
Odotetusti yhtiökokous lakkautti Finnair Oyj:n hallintoneuvoston ja yhtiöjärjestykseen tehtiin tarvittavat muutokset. Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi oli jo ennalta ilmoittanut valtio-omistajan kannattavan pienomistajien taholta tulevaa ehdotusta hallintoneuvoston lakkauttamiseksi. Perusteluissaan yhtiökokoukselle Sasi mainitsi olevan tarpeen nykyaikaistaa pörssiyhtiön hallintotapaa ja selkeyttää valtion roolia yhtenä omistajana. Lakkauttamisen seurauksena yhtiöjärjestyksestä poistettiin hallintoneuvostoa koskevat kohdat. Toimitusjohtajan nimittäminen ja erottaminen siirrettiin hallituksen tehtäväksi. Hallituksen valinta puolestaan siirrettiin yhtiökokouksen tehtäväksi.
Nyt valittiin hallituksen jäseniksi seuraavan varsinaisen yhtiökokoukseen asti Christoffer Taxell, Samuli Haapasalo, Markku Hyvärinen, Kari Jordan, Antti Satuli, Helena Terho ja Kaisa Vikkula.
Yhtiökokous valtuutti Finnairin hallituksen päättämään enintään 4,1 miljoonan yhtiön oman osakkeen hankkimisesta. Valtuutuksen tarkoittamien osakkeiden yhteenlaskettu nimellisarvo ja äänimäärä ovat alle 5 % yhtiön osakepääomasta ja kokonaisäänimäärästä. Osakkeita voidaan hankkia yhtiön pääomarakenteen kehittämiseen, mitätöitäväksi taikka käytettäväksi avainhenkilöiden (johdon) ja muun henkilöstön kannustejärjestelmissä. Osakkeet on tarkoitus hankkia Helsingin pörssistä julkisessa kaupankäynnissä.
Toimitusjohtajan katsauksessaan pääjohtaja Keijo Suila totesi yhtiökokoukselle: ”Alalla on eloonjäämistaistelun, pudotuspelin aika. Ei tule heti mieleen toista toimialaa, joka olisi kohdannut yhtä paljon vastatuulta, rakeita ja räntää kuin lentoyhtiöt.”
Uusimpana vitsauksena sotien ohella Suila mainitsi median ykkösaiheeksi nostaman SARS-keuhkokuumeen. Suila toisti jo aikaisemmin sanomansa, että kuluvan vuoden toiminnallinen tulos jää tappiolle. Yhtiössä on ryhdytty toimiin kilpailukyvyn ylläpitämiseksi, eikä myöskään irtisanomisilta voida välttyä. ”Pyrimme ensisijaisesti käyttämään ns. pehmeitä keinoja”, lupasi Suila.
Suila kritisoi joidenkin valtioiden tukiaisia lentoliikenteelle kilpailua vääristävänä seikkana. Hän kummasteli eräiden uusien kilpailijoiden edellyttävän viranomaisilta ”ilmaisia lounaita” mm. ilmaisen infrastruktuurin muodossa. Suila peräänkuulutti myös kokonaisvaltaista joukkoliikenteen suunnittelua maahamme eli esim. rautatieverkoston ja lentokenttäverkon kehittämistä yhteen sovittaen. (EH)