SEK 6-8 miljardin lisävaikutus tavoitteena ennen vuotta 2005
SAS-konsernin hallitus on ohjeistanut yhtiön johdon laatimaan jo kolmannen, rajun tehotoimien paketin yhtiön tuottavuuden nostamiseksi pinnan yläpuolelle ja pitkän aikavälin kilpailukyvyn parantamiseksi.
SAS:n tähänastisilla, jo aikaisemmin julkistetuilla kahdella saneerausohjelmalla tähdätään SEK 12,8 miljardin tulosvaikutukseen ennen vuotta 2005. Nyt ilmoitetuilla uusilla toimilla aiotaan saada säästöjä lisää SEK 6-8 miljardin arvosta. Tämä edellyttää myös työntekijäjärjestöjen taipumista yhtiön säästöohjelmaan.
”Matkustamohenkilökuntaa lukuunottamatta olemme saaneet hyviä tuloksia neuvotteluissa ammattijärjestöjen kanssa”, sanoo pääjohtaja Jörgen Lindegaard. Sopimukseen on jo päästy 35 työntekijöiden etujärjestön kanssa kaikkiaan 39:sta. Lindegaardin mukaan neuvotteluja jäljellä olevien kanssa viedään eteenpäin. ”Olemme tiedostaneet Scandinaviassa kiristyvän kilpailun ja siksi meidän on varustauduttava tulevaan. On kyettävä tarjoamaan palveluita entistä alhaisemmin kustannuksin ja hinnoin.” Täydellä vaikutuksellaan SAS:n säästöohjelmalla pyritään jopa 30 %:n yksikkökustannusten alentamiseen.
Uuden säästöohjelman toimia aletaan panna täytäntöön kuluvan kevään aikana ja ohjelman täyden säästövaikutuksen pitäisi näkyä 18 kuukauden sisällä. Uudet tehostamistoimet johtavat 4 000 työpaikan katoamiseen SAS:n n. 35 000 henkilöstöstä. Tämä vähennys tulee aikaisempien kahden saneerausohjelman lisäksi.
Väkeä vähenee hallinnosta, koneiden matkustamoista ja ohjaamoista, maapalvelu- ja teknisestä henkilökunnasta sekä SAS World Sales -myyntiorganisaatiosta. Maakohtaisia määriä SAS ei vielä tarkentanut.
SAS:n suunnitelma sisältää myös prosessien yksinkertaistamisen ja paikallisen päätösvallan lisäämisen Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon osalla. Kukin voi jatkossa suunnitella omaa lentotoimintaansa, työmenetelmiään ja päätöksentekoaan itsenäisemmin ja vähemmällä konsernitason koordinoinnilla.
Lisäksi SAS:n kalusto aiotaan sijoittaa uudelleen siten, että kullakin kolmesta suuresta kotikentästä konetyyppien määrä minimoituu. Lentohenkilöstön on määrä voida aloittaa ja päättää työpäivänsä kotipaikkakunnallaan kalliiden yöpymisten välttämiseksi. Enää ei pyritä esim. kaukolentojen matkustamomiehistöön saamaan jokaisen SAS-maan edustajaa, vaan tarkoituksenmukaisuus ja miehistönkäyttökustannukset ratkaisevat. (EH)