”Laatulupaukset täytetty – kustannuskuri tiukkaa”
Lufthansa on onnistunut palaamaan voitolliseksi vuoden 2004 ensimmäisellä puoliskolla. Lentoyhtiön operatiivinen tulos on 33 miljoonaa euroa plussalla, kun se vuosi sitten osoitti 354 MEUR tappiota. Vuoden toisen neljänneksen (Q2 =huhti-kesäkuu) toiminnallinen tulos, voittoa 149 MEUR, oli hyvän puolivuotistuloksen avaimena.
Vuoden 2004 ensimmäisten kuuden kuukauden liikevaihto nousi Lufthansan ennätykseen, lähes 8,3 miljardiin euroon, kun se vuotta aikaisemmin oli n. 7,5 mrd euroa. Kasvu on n. 9 %. Liikevaihdosta liikennetuloa oli 6,2 mrd euroa (5,4 mrd vuonna 2003).
Lufthansa-konsernin henkilöstökustannukset nousivat 2,3 mrd eurosta 2,4 mrd euroon. Polttoainekustannukset ensimmäisen puolen vuoden aikana, 782 MEUR, olivat 18,8 % edellisvuotta suuremmat. Lufthansa laskee kuitenkin tästä 14 % kapasiteetin lisäyksen aiheuttamaksi. ”Ilman polttoainehankintojen terminointia olisivat kerosiinikustannusket olleet jopa 90 miljoonaa dollaria korkeammat”, kerrotan Lufthansasta.
Lufthansan pääjohtajalla Wolfgang Mayrhuberilla on syytä tyytyväisyyteen vuoden 2003 vaikeuksien helpotettua. ”Olemme nyt kasvattaneet reittiverkostoamme ja laajentaneet Star Alliance -yhteistyötä. Olemme myös pitäneet kiinni laatulupauksistamme. Erityisen tärkeää on ollut tiukka kustannuskuri”, sanoo Mayrhuber, mutta jatkaa varoittaen liiasta optimista: ”Suuntamme on oikea, mutta emme vielä ole saavuttaneet tavoitteitamme. Lentoliikenne on edelleen murroksessa ja kilpailu ankaraa. Kustannusten on pysyttävä hallinnassa ja laaditusta toimintasuunnitelmasta on pidettävä tiukasti kiinni. Tämä vaatii entistäkin suurempaa joustavuutta ja tehokkuutta yhtiöltämme.”
Mikäli loppuvuosi ei tuo uusia lentoliikenteeseen vaikuttavia kriisejä, uskoo Lufthansa saavuttavansa n. 300 miljoonan euron voitollisen toiminnallisen tuloksen ja selvästi voitollisen nettotuloksen vuonna 2004. Mayrhuber näkee polttoaineen huippukorkean hinnan vaikuttaneen lentoyhtiöiden osakkeiden viimeaikaiseen kurssikehitykseen kielteisesti. ”Lufthansa on pyrkinyt aktiivisesti hallitsemaan polttoainekustannuksia ja niiden ostoriskejä. Vuoden 2004 polttoaineesta n. 90 % on onnistuttu hankkimaan suojattuun hintaan ja vuoden 2005 ostoistakin 50 % on suojattu. Näin Lufthansan tilanne on moniin kilpailijoiden nähden parempi.” (EH)