Kuluttajavirasto ilmoittaa seuraavansa tilanteen kehittymistä
Kuluttaja-asiamies ilmoittaa saaneensa tiedusteluja Soder Aviationin tämänhetkisestä tilanteesta. Ilmoitusten mukaan Soder Aviation -yrityksen lento Helsingistä Tampereelle eilen 10.2.2005 klo 15.40 ei ole lähtenyt ajallaan. Kuluttaja-asiamiehen lentoasemalta saamien tietojen mukaan lennon peruuntumisesta olisi ilmoitettu lentokentälle pari tuntia aiemmin. Matkustajille tieto ei kuitenkaan ollut mennyt, kertoo Kuluttajaviraston ja -asiamiehen webbitiedote asiasta.
”Kuluttajan pitää ensimmäiseksi ottaa yhteys yritykseen, jos sen palvelussa tai sopimuksen täyttämisessä on puutteita. Jos yritys ei pysty täyttämään velvotteitaan, sillä on velvollisuuss palauttaa rahat, jotka saamatta jääneestä palvelusta on maksettu. Tällaisessa tapauksessa matkustajalle saattaa syntyä myös oikeus vahingonkorvaukseen”, jatkuu po. tiedote.
Kuluttajavirasto opastaa niitä, jotka ovat maksaneet esim. luottokortilla muulle taholle kuin Soder Aviationille, tekemään palautuspyynnön suoraan sille taholle, jolle matka on maksettu. Luottokorttimaksun palautuspyyntö voidaan viraston ohjeen mukaan tehdä myös luotonantajalle. Käteisasiakkaat voivat vaatia rahojaan toteutumattomasta lennosta Kuluttajaviraston ajankohtaistiedotteen mukaan Soder Aviationilta. (EH)