TUI-konserni sijoittaa lentokalustoa ensi talveksi Suomeen
TUI-konserniin kuuluvan Finnmatkojen liikevaihto vuonna 2004 oli 157 MEUR. Kasvua edellisvuodesta on 11 %. Yhtiö järjesti viime vuonna 256 400 valmismatkaa ja ilmoittaa markkinosuudekseen 27 %.
”Finnmatkojen tulos ennen liikearvon poistoja oli 10,2 MEUR ja tulosparannusta edelliseen vuoteen verrattuna oli 11,5 MEUR. Pitkän tähtäimen strategia vetäytyä volyymitaistelusta ja keskittyä asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen on tuonut selkeän tulosparannuksen kahden viime vuoden aikana”, sanoo Finnmatkojen toimitusjohtaja Riitta Vermas.
Viime vuosi oli matkailulle tasaisen suotuisa aivan vuoden lopulla sattunutta Aasian luonnonkatastrofia lukuunottamatta. Tsunamin kustannukseksi Finnmatkat on laskenut 867 213 euroa, joka muodostui kriisinhallinnan aiheuttamista ylimääräisistä kuluista sekä takaisinmaksuista asiakkaille.
Vuonna 2002 valittu yhden tuotemerkin strategia, määrätietoinen tuotekehitys sekä internetpalvelu näkyvät nyt konkreettisesti yhtiön tuloksessa, kerrotaan Finnmatkoista. Internetmyynti kasvoi vuonna 2004 jopa 45 % edellisvuodesta. Noin 30 %:n osuus kokonaismyynnistä on Euroopan laajuisen konsernin internetmyynnin kärjessä.
Finnmatkat tuo oman konserninsa lentokalustoa eli Britannia Airwaysin koneen ensi talveksi Suomeen. Se lentää kolmanneksen Finnmatkojen matkustajista tulevana talvisesonkina 2005/06. (EH)