Polttoaineostot aiheuttavat pulmia
Finnairin tänään 16. helmikuuta julkistama vuoden 2005 tulos ennen veroja osoittaa 87,5 miljonaa euroa, kun vuotta aikaisempi vertailuluku oli ’vain’ 30,6 miljoonaa euroa. Liikevaihto v. 2005 Finnair-konsernissa kasvoi 11,2 prosenttia 1.871,1 miljoonaan euroon.
Vuoden viimeinen neljännes (Q4) veti kuitenkin 2. ja 3. kvartaalin parempia tuloslukuja alaspäin. Q4-tulos rahoituserien jälkeen oli -2,4 miljonaa euroa, kun vuotta aikaisemmin oli merkitty plussaa 10,4 MEUR.
Polttoainekulut nousivat viimeisellä neljänneksellä 31,4 %, lentosuoritteeseen (euroa/tarjottu tonnikilometri) suhteutettuna 24,5 %. Lentopetrooliostojen suojaamisessa johdannaiskäyrät vuosien 2004-05 vaihteesta osoittivat nousua, mutta vuoden 2005 lopussa tapahtuneen laskun vuoksi aiheutui tilanne, josta Finnair joutui tekemään 9,5 miljoonan euron alaskirjauksen eli suojaustappion lentopetroolin ostoissa.
Tuore toimitusjohtaja Jukka Hienonen esitellessään ensimmäisen kerran Finnairin tulosluvut piti nyt tehtyä vuoden tulosta kelvollisena, toisen ja kolmannen vuosineljänneksen osalta jopa erinomaisena. ”Eurooppalaisiin lentoyhtiöihin verraten Finnairilla on keskiarvoa paremmat luvut”, sanoi Hienonen. ”Länsinaapuri-Ruotsissa ei ole ainuttakaan voitollista lentoyhtiötä, mukaanlukien Finnairin konserniyhtiö FlyNordic.”
Lisäksi Hienonen totesi Finnair-konsernin kassan varsin vahvaksi. Hänen mukaansa viime vuoden puolella käyttöönotettujen Embraer-koneiden rahoitus olisi jälkikäteen ajatellen voitu tehdä myös ostona leasing-rahoituksen sijasta.
Tulevista kalustohankinnoista Finnairin seuraava eli 8. laajarunkokone tullee olemaan jo Airbus 340-tyyppinen tähänastisten MD-11-koneiden rinnalle. Tämä johtuu paitsi siitä, että yhtiö on tehnyt päätöksen siirtyä ensin (vuodesta 2007 alkaen) Airbus 340- ja vuosina 2011-2013 Airbus 350-koneiden käyttäjäksi, myös siitä, että MD-11-koneita on vaikea löytää käytettyinä. Suuren hyötykuorman kuljetuskykynsä ansiosta ne ovat saaneet maailmalla varsin hyvän suosion rahtikoneina, eikä MD-11-tyypin uusia koneita enää valmisteta.
Finnairin tulevassa kehityksessä Hienonen sanoo Aasian-liikenteen laajentumisen jatkuvan määrätietoisesti 1-2 uuden Aasian kohteen vuosivauhdilla sekä frekvenssejä nykyisiin kohteisiin lisäten.
Polttoaineiden hintojen Finnair odottaa pysyvän korkeina ja hintakehityksen kannaltaan heikkona. Alkaneen vuoden alkupuolen kehitys arvioidaan vaatimattomaksi, mutta vuoden 2006 tuloksen odotetaan silti muodostuvan selvästi voitolliseksi. (EH)