Arean toimistoja SMT:lle, Etumatkojen tuotanto Aurinkomatkoille
Finnair-konsernin tytäryhtiöt Matkatoimisto Oy Area ja Suomen Matkatoimisto Oy (SMT) tekevät muutoksia jakeluverkostoonsa. Area myy SMT:lle merkittävän osan katutason toimistoistaan. Area ilmoittaa keskittyvänsä jatkossa sähköisten jakelukanavien kehittämiseen. SMT:tä kehitetään puolestaan monipuoliseksi matkailun tavarataloksi kattavan myyntiverkoston, sähköisen kaupan ja laajennetun puhelinpalvelun kautta.
SMT siirtää lisäksi Etumatkojen matkantuotannon Aurinkomatkoille.
”Toimipisteistä luopuminen on osa Arean strategiaa tarjota yrityksille kehittyneitä matkanhallinnan palveluja monikanavaisen, sähköisiä toimintamalleja hyödyntävän jakeluverkoston avulla”, kerrotaan Areasta. Kuluttajille suunnattujen matkojen tarjonta ohjataan Areassa sähköisiin kanaviin, puhelinpalvelukeskukseen sekä kahteen vapaa-ajan matkatoimistoon Helsinkiin ja Tampereelle.
Eilen 30.5. Arean ja SMT:n hallitukset päättivät Arean Jyväskylän, Kemin, Lahden, Rovaniemen, Seinäjoen ja Vaasan matkatoimistojen sekä Hämeenlinnan, Oulun ja Turun osalta vapaa-ajan matkatoimistojen myymisestä SMT:lle. Ko. toimistojen liikkeenluovutus astuu voimaan 1.7. 2006 ja koskee noin 70 työntekijää.
”Arean tavoitteena on olla Suomen johtava sähköisen kaupankäynnin matkatoimisto, joka tarjoaa palveluja ajasta ja paikasta riippumatta. Asiakaslähtöisyyden lisäksi tavoitteenamme on kustannustehokkuuden parantaminen ja laadun lisääminen” , sanoo Arean toimitusjohtaja Juhani Suomela.
Finnairin matkapalveluista vastaava johtaja Kaisa Vikkula sanoo: ”Järjestely parantaa kummankin matkatoimistomme mahdollisuuksia keskittyä osaamisensa ytimeen. Samalla puramme päällekkäisyyksiä jakeluverkostossamme.” Vikkula mainitsee järjestelyn osaksi matkatoimistoalan murrosta, jossa kuluttajakäyttäytymisen ja alan ansaintalogiikan muutokset edellyttävät liiketoimintamallien ja jakeluteiden kehittämistä asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. ”Nyt matkatoimistojen pitää ansaita leipänsä suoraan asiakkaan eli matkustajan maksamasta palvelupalkkiosta aikaisemmin tuottajien maksamien myyntipalkkioiden asemesta.” (EH)