Työnanantajaksi Aero vai Finnair?
Finnairin kaukoliikenteen kasvu ja sen aiheuttama lisääntynyt liikenne myös Euroopassa synnyttävät uusia matkustamo- ja ohjaamotyöpaikkoja Finnairissa. Finnair-konserni kertoo rekrytoivansa yli 600 uutta lentoemäntää, stuerttia ja lentäjää ensi syksyyn 2007 mennessä.
”Aasian liikenteemme kasvaa loppuvuonna 30 % ja kasvu jatkuu vahvana. Tämä edellyttää lisäpanostusta myös matkustajahenkilökunnan määrään”, selittää rekrytointitarvetta Finnairin matkustamopalveluosaston johtaja Maija Eklöf.
Matkustamohenkilökuntaa Finnairissa on nyt noin 1800. Noin 200 määräaikaiselle tarjotaan tänä vuonna työsuhteen vakinaistamista. Tämän lisäksi ensi vuonna rekrytoidaan yli 300 uusina työntekijöina Finnair-konserniin.
Uusiin työsuhteisiin sovelletaan Suomen lentoemäntien ja stuerttien yhdistyksen SLSY:n kanssa viime sopimuskierroksella sovittuja valtakunnallisia työehtoja.
Finnairin työehtosopimuksen kustannustaso ylittää valtakunnallisen sopimustason 30 prosentilla, mutta vanhoihin työsuhteisiin uusilla rekrytoinneilla ei ole vaikutusta.
”Mikäli sopimukseen päästään SLSY:n kanssa, uudet henkilöt rekrytoidaan Finnairiin. Muuten rekrytointi tapahtuuu Aeroon, asemapaikkana Helsinki. Molemmissa tapauksissa sovelletaan samoja SLSY:n valtakunnallisia työehtoja”, sanoo Eklöf.
Lentäjiä rekrytoidaan tänä ja ensi vuonna yhteensä sata.
Finnair on hiljattain toisessa yhteydessä kertovat 670 henkilön vähennyksestä, joka painottuu tekniikkaan ja taloushallintoon. Näin Finnair-konsernin työntekijöiden kokonaismäärä pysyy kutakuinkin ennallaan. (EH)