Normaaliaikatauluihin palataan asteittain
Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko päättyi toisen lakkopäivän iltana eli lauantaina 20. lokakuuta, kun valtakunnansovittelija Juhani Salonius pian klo 21.00 jälkeen ilmoitti lakoonisesti, että osapuolten Finnairin ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY:n nimet ovat sopimuspaperissa.
Kiistan ratkaisua kommentoi tuoreeltaan Finnairin puolelta lomaliikenteen johtaja Kaisa Vikkula. Hänen mukaansa syntynyt sopimus tuo Finnairille selviä kustannussäästöjä, mutta säästökohteita etsitään yhdessä vielä lisää. Lisäksi voimassa olevaan työehtosopimukseen saatiin muutoksia, joilla parannetaan matkustamohenkilökunnan työn tehokkuutta.
Myös työntekijäpuoli SLSY katsoi ’välirauhassa’ saavuttaneensa työtaistelulle asettamansa tavoitteet: uudet lentoemännät on sovittu pestattaviksi Finnairiin, ei virolaiseen Aeroon ja finnairilaisen työehtosopimuksen mukaisiin ehdoin eli noin 30 % yli valtakunnallisen sopimuksen palkkatason.
Samalla osapuolet sopivat marraskuussa aloitettavista työehtosopimusneuvotteluista, joissa haetaan rakenteellisia uudistuksia työ- ja lepoaikoihin sekä vapaapäiväsäännöksiin. Tämän työn edistymisestä raportoidaan valtakunnansovittelijalle viimeistään maaliskuun loppuun 2007 mennessä.
Neuvotteluissa on sovittu palattavaksi myös nyt auki jääneeseen kysymykseen lentoemäntien ja stuerttien rekrytoinnin ehdoista. Osapuolet velvoitettiin ottamaan huomioon sekä yhtiön kehittämistarpeet että henkilöstön asema.
”Palkattavaan matkustamohenkilöstöön sovelletaan voimassolevaa työehtosopimusta, mutta rekrytointimääriä täytyy arvioida tässä valossa uudelleen”, sanoi Finnairin Vikkula.
”On hyvä, että saimme nyt työehtosopimuksen rakenteiden uudistustyön alulle. Nyt on aikaa työskennellä pitkäjänteisesti työehtojen kehittämiseksi yhteistyössä.”
Nykyinen työehtosopimus päättyy 30.9.2007.
Finnair aloitti välittömästi jo perjantai-iltana liikenteensä palauttamisen normaaleihin aikatauluihin. Ensimmäinen lakon jälkeinen kaukolento Bangkokiin saatiin liikkeelle jo perjantain ja lauantain välisenä yönä. Lauantain aikataulun mukaiset muut Aasian-lennot ja New Yorkin-reittivuoro oli tarkoitus myös lentää jo ensimmäisenä ’normaalina’ lakonjälkeisenä päivänä.
Lauantain 21.10. liikenteessä noudatetaan yhä poikkeusaikatauluja, joista tietoa löytyy Finnairin kotisivuilta. Helsinki-Vantaan lentoaseman internetsivut kertovat lentojen lähtö- ja saapumisajoista.
Etelän lomalennot lennetään vielä lauantaina ja sunnuntaina poikkeusjärjestelyin, mutta koko laajuudessaan.
Kaksipäiväiseksi jäänyt lakko ehti aiheuttaa tuntuvat myyntitulojen menetykset Finnairille. Yhdessä lakon aiheuttamien muiden kulujen ja toisaalta joidenkin lentotoimintaan liittyvien muuttuvien kulujen säästymisen jälkeenkin ensimmäiset arviot lakon negatiivisesta tulosvaikutuksesta olivat useita miljoonia euroja – ilman lakon aiheuttamaa vaikeammin mitattavaa kolhua Finnairin luotettavuuden kilvessäkin. (EH)