Ensimmäiset toimitukset tähdätään vuoteen 2013
Airbus on saanut emoyhtiönsä European Aeronautic Defence and Space Companyn (EADS) hallitukselta 1. joulukuuta 2006 päätöksen pitkän matkan A350 XWB -koneen rakentamisesta. Kirjaimet XWB tulevat sanoista ’extra wide body’.
Koneen piirustukset otettiin jokin aika sitten jo useiden tehtyjen kauppojen ja tilausvarausten jälkeen uudelleen piirustuspöydälle. Välillä koko A350-koneperheen rakentaminen näytti jopa jäävän Airbusin A380-Superjumbon teknisten ongelmien vuoksi toteutumatta.
Yksi uuden A350 XWB:n tilaajista on Finnair, joka aikoo ensi vuosikymmenellä korvata ja täydentää tällä konetyypillä kaukoliikenteensä laivaston.
A350 XWB-konetta on päätetty rakentaa kolmena matkustajaversiona: A350-800 kuljettaa 3-luokan versiona 270 matkustajaa 15 750 km:n etäisyydelle, A350-900 vastaavasti 314 ja A350-1000-versio 350 matkustajaa molemmat 15 400 km:n non-stop-etäisyydelle. Ensimmäinen kaupallinen lento on nyt suunniteltu vuoteen 2013.
Lisäksi koneesta tullaan valmistamaan A350-900R vieläkin pitemmille eli ultra-pitkille etäisyyksille sekä A350-900F -rahtiversio.
A350 XWB -koneperheen rahoitus on suunniteltu järjestettäväksi yhtiön kassavirrasta omarahoituksella vahvasti Power8-ohjelman kautta sekä riskiä jakavien partnereiden avustuksella. Suunnittelukustannukset on määrä jakaa vuosille 2007-2014 siten, että valtaosa ajoittuu vuosiin 2010-2013.
EADS arvio tämän konetyypin yhdessä A330/340-koneperheen kanssa tulevan markkinoille, joille toimitetaan kahden tulevan vuosikymmenen aikana yhteensä noin 5 700 po. kokoluokan konetta. (EH)