Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnair aikaistaa konetilauksiaan – 2 mrd euron rohkea hankintaohjelma

Posted on 8.3.20074.1.2019 by Eero Havia

MD-11-koneista luovutaan, tilalle A330/340 -koneita 2010 mennessä ja A350-koneita vuodesta 2014 alkaen

Finnair korvaa nykyisen Boeing MD-11 -kaukoliikenteen laivastonsa Airbus A340- ja A330-laajarunkokoneilla vuoteen 2010 mennessä. Yhtiö hankkii jo tilattujen A340-koneiden lisäksi seitsemän Airbus-laajarunkokonetta vuosina 2009–10. Lisäksi käytettävissä on joulukuussa 2005 tehdyt neljä tilausvarausta. Uusi sopimus mahdollistaa joustavan valinnan joko A340- tai A330 –mallien välillä. Ohjelmalla voidaan kasvattaa Finnairin kaukoliikennelaivasto 15 koneeseen vuoden 2010 loppuun mennessä.

– Hankintaohjelma on Finnairin kannalta joustava niin konemallin kuin lukumääränkin suhteen. Pystymme optimoimaan laivastomme kysynnän kasvutahdin mukaan ja varmistamme Aasian kasvumme kilpailukykyisellä kalustolla, toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

Sekä nelimoottorisessa A340- että kaksimoottorisessa A330-koneessa on noin 270 paikkaa, mutta A340-koneen kantama suurella rahtikuormalla on pidempi.

– A330-kone on hankintahinnaltaan ja käyttökustannuksiltaan isoveljeänsä edullisempi. Voimme käyttää sitä taloudellisesti esimerkiksi lyhyemmillä Intian-reiteillä tai vastaavasti pidemmillä Aasian-reiteillä, joilla rahtikysyntä ei edellytä A340-konetta, Hienonen perustelee.

Vuodesta 2014 alkaen Finnair aloittaa myös uuden teknologian, A350XWB-koneiden hankinnan. Vuoden 2005 joulukuussa Finnair tilasi yhdeksän uutta Airbus-laajarunkokonetta ja teki neljä tilausvarausta. Nyt A350-koneita tilattiin vielä kaksi lisää, jolloin A350XWB-koneiden enimmäismäärä on 15. Kaikkiin A350-koneisiin asennetaan Rolls-Royce Trent XWB -moottorit.

Finnairin alkuperäisen tilauspäätöksen jälkeen Airbus ilmoitti uudistavansa A350-konetyypin suunnittelun, mikä viivästyttää konetyypin käyttöönottoa siten, että Finnairin ensimmäiset A350-koneet saadaan alkuvuonna 2014.

– Uudelleen suunniteltu A350XWB-lentokone tulee valmistuessaan olemaan alun perin suunniteltua mallia taloudellisempi ja suorituskykyisempi, Hienonen toteaa.

Finnairin aiemmin tilaamat neljä Airbus A340-mallin konetta toimitetaan vuosina 2007–08. Laajarunkokoneiden hankintaohjelman ehdoissa on otettu huomioon A350-koneen tuotantoaikataulun viivästyminen. Vahvistettujen konetilausten kokonaisarvo on yhteensä noin kaksi miljardia euroa.

Tehdyillä tilauksilla nopeutetaan kalustouudistusta. Nykyiset seitsemän Boeing MD-11 -konetta poistuvat Finnairin riveistä vuosina 2008–10. Sen jälkeen yhtiön kaukoliikennelaivasto koostuu pelkästään Airbus A340- ja A330-koneista, mikä yhdenmukaistaa kaukoliikennelaivaston Euroopan-laivaston A320-koneperheen kanssa.

– Uudistus parantaa merkittävästi sekä kannattavuutta että ympäristötehokkuutta. Lentäminen modernilla kalustolla on parasta ympäristötyötä, jota lentoyhtiö voi tehdä, Hienonen sanoo.(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Hauskaa ja turvallista juhannusta 19.6.2025
  • Rovaniemelle uusi suora lentoyhteys Belfastista 19.6.2025
  • Helsinki-Vantaan uusi kartta sujuvoittaa kulkua lentoasemalla 19.6.2025
  • Matkailuala huolissaan jatkuvien työtaistelutoimien vaikutuksista kesän sesonkiin – ala kiittää lentäjien kiistan ratkeamista 18.6.2025
  • EPSI Rating-tutkimus: Viking Line ykkönen asiakastyytyväisyydessä 18.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus