”Kalliit kustannukset lentoyhtiöiden maksettaviksi”
Kuusi eurooppalaista lentoyhtiöiden edunvalvontajärjestöä varoittavat EU:ta päästökaupan kalliista kustannuksista ja silti järjestelmän toimimattomuudesta.
EU:n päästökauppasuunnitelman ETS:n (Emission Trading Scheme) kalleudesta ja vaaroista elinkeinolleen varoittavat yhteisessä julkilausumassaan AEA (Association of European Airlines), EBAA (European Business Aviation Association), ECA (European Cargo Alliance), ELFAA (European Low Fares Airline Association), ERA (European Regions Airline Association) ja IACA (International Air Carrier Association).
Järjestöt sanovat, että liiketoimintamalleista riippuen tuskin edes kolmannesta syntyneistä kuluista voitaisiin siirtää matkustajien maksettaviksi. EU:n komissio lähtee kuitenkin ajatuksesta, että ETS:n kustannukset perittäisiin lentomatkustajilta.
Hintaherkällä toimialalla kysyntä reagoi heti hinnannousuun ja matkustajakatoa syntyy, jos hinnat nousevat, sanotaan järjestöjen perusteluissa.
Vuoteen 2022 mennessä lentoliikenne joutuisi kattamaan jopa 45 % päästöistään ostamalla päästökiintiöitä. Järjestöjen julkilausuman mukaan optimistisimmillaankin näiden ostosten hinta vuosina 2011-2022 kohoaisi 45 miljardiin euroon eli n. 4 miljardiin euroon vuodessa. Tämä on kaksinkertaisesti se, mitä viimeisen vuosikymmenen aikana eurooppalaiset lentoyhtiöit ovat aikaansaaneet kumulatiivisina tuloksinaan.
Lisäksi eurooppalaisyhtiöt joutuisivat ei-EU-yhtiöitä huomattavasti huonompaan asemaan ETS:n vuoksi.
Järjestöt kannattavat sinänsä toimia päästöjen hillitsemiseksi, mutta vetoavat EU:n neuvostoa ja parlamenttia yhä harkitsemaan niitä olettamuksia, joille ETS -päästökauppaa rakennetaan.
Järjestöt viittaavat ICAO:n (International Civil Aviation Organisation) laatimiin raameihin lentoliikenteen päästöasiassa. (EH)