Polttoaineen ja ympäristön säästö versiovalinnan taustalla
Finnair ilmoittaa korvaavansa nykyiset seitsemän Boeing MD-11 -kaukoliikennekonetta Airbusin kaksimoottorisilla A330-laajarunkokoneilla vuosina 2009-2010.
Finnair hyödyntää mahdollisuuden vaihtaa alkuperäisen tilauksen nelimoottorisesta A340-tyypistä kaksimoottoriseen A330-malliin.
Finnairilla on nyt vahvistetut tilaukset kuuteen A330-300E -mallin koneeseen sekä neljä tilausvarausta, joista yksi on nyt vahvistettu.
”Hyödynnämme kaksimoottoriteknologiaa, joka säästää polttoainetta ja ympäristöä. Uudistuksen jälkeen meillä on yksi Euroopan moderneimpia ja ympäristömyötäisimpiä laivastoja”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen.
A330-kone kuluttaa noin 20 % vähemmän polttoainetta kuin nykyiset MD-11-koneet ja noin 10 % vähemmän kuin moderni A340-kone.
Finnair on valinnut A330-koneisiin General Electricin CF6-80E1A4/B -moottorit, jotka ovat MD-11:ssa käytetystä moottorista jatkokehitettyjä voimanlähteitä.
”Pystymme hyödyntämään Finnair Tekniikan pitkäaikaista kokemusta GE-moottoreiden huollossa”, perustelee Hienonen moottorivalintaa.
Finnairilla on nyt käytössä seitsemän MD-11-tyypin konetta, joiden leasing- ja myyntisopimukset päättyvät siten, että koneet korvautuvat vuorollaan aina uudella Airbus-koneella. Ensimmäinen MD-11 poistuu Finnairin käytöstä jo vuoden 2008 lopulla. Ensi vuonna Finnairin laivasto kasvaa vielä kahdella Airbus A340-300E-koneella viiteen ja ensimmäinen A330-kone tulee keväällä 2009.
Näin Finnairilla on ensi vuonna 12 kaukoliikennekonetta, joka Hienosen mukaan mahdollistaa suunnitellun kasvun. Tilausvaraukset mahdollistavat laivaston kasvattamisen vuosikymmenen loppuun mennessä 15 koneeseen, mikäli Finnairissa se nähdään mahdolliseksi ja tarkoituksenmukaiseksi.(EH)