”Kuluttajalle kerrottava kokonaishinta”
Kuluttajavirasto kertoo havainneensa lentojen internetmarkkinoinnissa runsaasti puutteita. Virasto on nyt linjannut lentoyhtiöille lentojen tarjousmarkkinointia koskevia pelisääntöjä.
Linjauksen tavoitteena on selkiyttää lentojen markkinointia silloin, kun hintaa käytetään markkinointikeinona ja tarjolla on vain rajoitettu määrä lentolippuja mainostetulla hinnalla, sanotaan Kulttajaviraston linjauksessa.
Kuluttajalla on oikeus luottaa siihen, että lentojen markkinoinnissa ilmoitetut hinnat ovat lopullisia myyntihintoja. ”Useilla lentoja markkinoivilla internetsivustoilla hinnoissa ei kuitenkaan ole mukana veroja tai muita kaikilta matkustajilta perittäviä maksuja. Nämä ylimääräiset maksut tulevat asiakkalle yllätyksenä vasta varauksen loppuvaiheessa tai maksaessa”, sanotaan Kuluttajavirastosta.
Kuluttajavirasto painottaa linjauksessaan, että hintaa ei sa pilkkoa osiin. Asiakkaalle on ilmoitettava kokonaishinnat, viranomaismaksut, palvelu-, varaus- tai toimitusmaksut sekä muutkin kustannukset, jotka peritään kaikilta matkustajilta.
Kuluttajalla on oikeus myös odottaa, että mainostettua tuotetta on saatavilla. Kuluttajavirasto sanoo kokemuksensa mukaan, että tarjoushintaisia lentoja on kuitenkin usein tarjolla vain vähän, ei lainkaan tai vasta usean kuukauden päästä.
Linjaus korostaa, että kuluttajan pitää mainosta silmäilemällä saada realistinen käsitys siitä, missä määrin edullisia lentoja on tarjolla ja kuinka nopeasti pitää toimia. Jos lentoja on saatavilla vain hyvin rajoitetusti, kuluttajalle on hyvä kertoa lentojen lukumäärä.
Virasto sanoo lentojen markkinointia selvittäessään löytäneensä myös sivustoja, joilla markkinointi on hoidettu lainsäädännön mukaisesti. ”Se osoittaa, että sääntöjen noudattaminen on mahdollista, jos vain tahtoa löytyy”, lausutaan Kuluttajavirastosta, jossa asia on lakimies Mika Hakamäen hoidossa.
(EH)