Tallinnan liikenne siirtyy Finncomm Airlinesille
Finnairin virolainen tytäryhtiö Aero lentää viimeisen lentonsa loppiaissunnuntaina 6.1.2008. Samalla päättyy vuonna 1923 mäntämoottorikoneilla alkanut yhtäjaksoinen potkurikonei-den aikakausi Finnair-konsernissa.
Finnair on jo myynyt Aero-tytäryhtiönsä käytössä olleet kolme ATR 72-potkuriturbiinikonetta venäläiselle UT Air -lentoyhtiölle. Koneet siirtyvät uudelle omistajalle alkuvuoden aikana. Aeron seitsemän koneen ATR-laivastosta neljä konetta myytiin jo viime vuoden puolella.
”Perustimme vuonna 2001 Viroon uuden lentoyhtiön, jolle Finnairin historiaa kunnioittaen annettiin nimeksi Aero Airlines. Yhtiön tavoitteeksi asetettiin kustannustehokas toimintamalli kevyen reittiliikenteen harjoittajana. Samalla haluttiin kasvattaa Finnair-konsernin osuutta Baltian nopeasti kasvavilla lentoliikennemarkkinoilla”, sanoo Finnairin varatoimitusjohtaja Henrik Arle. ”Nämä keskeiset tavoitteet on saavutettu.
Aeron liikevaihto oli noin 50 MEUR. ”Vuosina 2005-2006 taloudellinen tulos oli jo lievästi positiivinen. Yhtiö kuljetti noina vuosina yhteensä 1,5 miljoonaa matkustajaa ja oli Viron suurin lentoyhtiö. Me lensimme myös neljääntoista eri kohteeseen Suomessa”, sanoo Aeron toimitusjohtajana koko yhtiön toiminnan ajan ollut Tommi Aaltonen. ”Meille ei ollut kuitenkaan roolia Finnairin uudessa strategiassa.”
Nykyinen Finnair perustettiin vuonna 1923 nimellä Aero. 1960-luvun Amerikan liikenteen myötä yhtiön koneiden kylkiin ilmestyi ensin markkinointinimenä Finnair ja vuonna 1968 lentoyhtiö virallisesti muutettiin Finnairiksi. Nimi Aero meni pöytälaatikkoon, josta se kaivettiin 2001 virolaisyhtiön nimeksi. Nyt Aero-nimi menee takaisin Finnairin pöytälaatikkoon odottamaan uutta liikeideaa, jonka myötä perinteikäs, kansainvälisesti helppo ja myös naseva nimi saattaa joskus ilmestyä uuteen käyttöön.
Aeron lentotoiminnan johtaja Timo Honkavaara sanoo ATR 72-koneet hyvin polttoainetehokkaiksi. Helsinki-Kuopio -lennolla 68-paikkainen ATR-72 kuluttaa polttoainetta vain 11 litraa matkustajaa kohden, mikä tarkoittaa n. 2 litraa sadalla kilometrillä per matkustaja. ”Myydyillä koneilla on takanaan runsaasti lentotunteja, mutta ne ovat hyvin huollettuja ja vasta elinkaarensa puolivälissä.”
Jatkossa Tallinna-Helsinki -reitin asiakkaita palvelee Finnairin yhteistyökumppani Finncomm Airlines omilla, moderneilla ATR-koneillaan. Lennoilla on Finnairin lennonnumero ja aikataulutkin pysyvät muuttumattomina operaattorin vaihtuessa. (EH)