Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Matkatoimistojen markkinaosuuksissa isoja muutoksia

Posted on 27.2.200822.1.2019 by Eero Havia

Kaleva Travel nyt kärjessä

Kaleva Travel on julkistanut laatimansa KT-indeksin avulla liikematkustuksen viimeaikaisia kehityssuuntia.

Selvitystyön mukaan matkatoimistojen markkinaosuuksissa on tapahtunut viime aikoina merkittäviä muutoksia.

Kaleva Travel on karistanut vuonna 2006 ykkössijan 23 %:n osuudella kanssaan jakaneen Suomen Matkatoimiston (SMT) pitkälle taakseen. Kaleva Travel ilmoittaa vuoden 2007 markkinaosuudekseen 28 %, kun SMT:lle jää 19 %:n osuus. Matkatoimisto Oy Area on edelleen pronssilla ja osuusprosenttikin on entinen 15 %. HRG Finlandille on 9 %:n markkinaosuudella langennut 4. sija, sitten tulevat pienemmän kokoluokan toimijat EBookers (5 %), Via Travel (2 %) ja BCD (2 %). Näissä luvuissa eivät ole mukana vapaa-ajan valmismatkoja loma-/tilauslennoin tuottavat matkanjärjestäjät.

Internettoimistojen Kaleva Travel mainitsee kasvavan, mutta niiden osuus ei silti ole markittävä.

Puhtaasti liikematkoissa Kaleva Travel ilmoittaa 2007 markkinaosuudekseen 37 %. Samalla se laskee, että Finnair-omisteisten SMT:n ja Arean yhteenlaskettu osuus on nyt pudonnut alle puoleen (46 %) koko liikematkamarkkinoista, kun luku v. 2005 oli vielä 53 %.

Samansuuntaisen kehityksen Kaleva Travel on pannut merkille kansainvälisestikin. Kalevan partneri Carlson Wagonlit Travel on ohittanut Arean ja SMT:n kumppanin Amexin maailmanlaajuisessa suuruusjärjestyksessä.

”Terveessä kilpailussa menestyvät ne, jotka pystyvät yhdistämään tehokkuuden ja laadukkaan asiakaspalvelun”, sanoo Kaleva Travel toimitusjohtaja Virpi Paasonen.

Kaleva Travel näkee jatkossa kilpailun yhä kiristyvän ja epäilee tilan riittämistä Suomessa kaikille nykyisille 5-6 suurimmalle liikematkatoimistolle. Kaleva Travelin mukaan jopa vain neljä suurta tai suurehkoa toimijaa saattaisi olla ’riittävä’ määrä markkinoillemme.

”Menettäjät kilpailevat jo nyt hinnoilla, jotka ovat tappiollisia. Niiden hinnat ovat olleet jopa 10-20 % terveiden yhtiöiden alapuolella”, sanoo Kaleva Travel Investin toimitusjohtaja Mika Kiljunen.

Kaleva Travelin myyntitavoite Suomessa tilivuonna 2007-08 on 350 MEUR ja koko Kaleva Travel Groupin (sis. Baltian maat ja Romania) tavoite 400 MEUR. Yhtiön tilikausi päättyy maaliskuun lopussa. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus