Pääsihteeri Schulte-Strathaus herättelee Single European Sky -visioon
The Association of European Airlines (AEA) -järjestön pääsihteeri Ulrich Schulte-Strathaus vieraili kuluvalla maaliskuun viikolla Suomessa.
Hänen vierailunsa teema oli Single European Sky (SES) eli AEA:n visio, miksi Euroopan lentoliikenne tarvitsee ’rajattoman’ taivaan.
”Euroopalla ei ole yhtä yhtenäistä lentoliikennejärjestelmää. Se on kursittu kokoon vanhoista kansallisista järjestelmistä, jotka muodostavat pieniä tehottomia tilkkuja, jotka lisäksi käyttävät koko joukon erilaisia ATC (lennonjohto) -tekniikoita”, maalasi Schulte-Strathaus.
Hän jyrisi, että nyt on jo kiire herätä – myös Suomessa, josta esimerkiksi Etelä-Eurooppaan suuntaavat reitit joutuvat vaikeuksiin yhä ruuhkaisemmaksi käyvässä Puolan ilmatilassa.
”Lentoajat venyvät, polttoainetta palaa hukkaan, syntyy tarpeettomia CO2-päästöjä sekä kustannuksia.”
Pääsihteeri sanoo Euroopan lennonjohtojärjestelmän kustannukset kaksi kertaa niin kalliiksi kuin vastaavat kulut USA:ssa.
Pääsihteeri Schulte-Strathausin mukaan 12 % lentopoltto-aineesta palaa hukkaan ja aiheuttaa samalla 12 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt. Kustannus eurooppalaisille lentoyhtiöille on huimat 3,3 mrd euroa vuodessa.
AEA:n visio Euroopan lentoliikenteen hallinnoinnista perustuu Single European Sky:n kautta muutamiin toimiviin ilmatila-alueisiin (Functional Airspace Blocks – FAB), jotka varmistavat lentoturvallisuuden, lentojen tehokkuuden, kustannustehokkuuden ja tarvittavan kapasiteetin.
Myös lentoliikenteen liitännäispalvelut, sää- ja koulutusasiat etunenässä, tulisi saada vapaan kilpailun piiriin. Lisäksi tarvitaan poliittista tahtoa ja päätöksentekoa mm. sotilas- ja sivili-ilmailun tehokkaaseen mahduttamiseen Euroopan taivaalle.
Eurocontrol-järjestämä tulisi slimmata myös SES:n tarpeiden mukaiseksi, listasi pääsihteeri toimenpiteitä AEA:n vision toteuttamiseksi. (EH)