Kauppahinta jäi varsin alhaiseksi
Alitalia – Linee Aeree Italiane S.p.A:n hallitus on julkistanut lauantaiaamuna 15. maaliskuuta alkaneen ja sunnuntain 16. maaliskuuta puolelle jatkuneen maratonkokouksensa lopputuleman. Yhtiön hallitus teki sunnuntaina julkaistun 16-sivuisen italiankielisen julkilausuman mukaan yksimielisen päätöksen hyväksyä Air France-KLM:n tarjous Italian valtion omistamista 49,9 %:sta yhtiöstä.
Alitalian tiedotteen mukaan kauppa järjestettiin osakevaihtona, jossa AF-KLM tarjosi yhden osakkeensa 160 Alitalian osaketta vastaan. Näin Alitalian 100 %:n osakekanta siirtyisi 8,7 miljoonalla AF-KLM osakkeella ostajalleeen.
Etukäteisarvioissa suhteeksi oli ennakoitu 70:llä Alitalian osakkeella saatavan yhden AF-KLM:n osakkeen, joten pahasti velkaantuneen yhtiön kauppahinta jäi todella alhaiseksi.
Italialaisten ensimmäisten mediatietojen mukaan koko kaupan hinnaksi saadaan vain n. 140 MEUR, kun viime hetkenkin odotukset olivat olleet reilusti yli 300 MEUR. Osaketta kohden arvoksi tulee vain alle 0,10 euroa, kun julkinen pörssinoteeraus vielä 14. maaliskuuta oli jopa moninkertainen.
Kaupan syntymistä kiirehti useita vuosia tappiota tuottaneen Alitalian kassavarojen ehtymisen pelko ja sitäkautta toiminnan lopullinen vaikeutuminen.
AF-KLM oli asettanut ehdoksi sopimukselle mm. Alitalian ammattiliittojen hyväksynnän (ks. Matkaviikko 11.3). Tässä on arvioitu keskeiseksi mm. Alitalia Servizi -huolto- ja hallintopalveluyhtiön osuutta. Sen palkkalistalla on n. 8300 henkeä, joiden kaikkien työllistämistä jatkossa on arvioitu vähintäänkin ongelmalliseksi.
Kaupan vahvistamisprosessin odotetaan etenevän vielä pääsiäisen alusviikolla siten, että 49,9 %:n osuutta edustava valtio-omistaja eli pian eroavan Romano Prodin hallitus siunaa kaupan.
AF-KLM:n odotetaan kuitenkin edellyttävän, että sama siunaus saadaan huhtikuussa valittavalta Italian uudelta (Silvio Berlusconin? – hän on jo kyseenalaistanut Alitalian myynnin) hallitukselta ja myös lentoyhtiön toimintaan liittyviltä ammattiliitoilta.
Alitalia säilyttänee italialaisen nimensä ja brändinsä ja yhtiön tiedote kaavailee jo uudessa, samaisessa hallituksen kokouksessa hyväksytyssä kolmivuotisessa 2008-2010 liiketoimintasuunnitelmassa AF-KLM-AZ -synergiaetuja sekä SkyTeam -allianssihyötyjä. Liiketoimintasuunnitelma tähtää tappiokierteen katkaisemiseen ja kääntämiseen pois punaisilta numeroilta viimeistään vuoden 2010 aikana.(EH)