Brittimedia puhuu kaaoksesta ja katastrofista
Suuren julkisuuden myötä 27. maaliskuuta avatun Heathrown jätti-investoinnin, yksinomaan British Airwaysin (BA) käyttöön rakennetun viitosterminaalin (T5) alkumetrit ovat olleet pahojen vaikeuksien värittämiä.
Tunnetusti kriittisen brittimedian mukaan uudessa terminaalissa ei vielä toimi juuri mikään. Farssin ainekset alkoivat heti käyttöönoton jälkeen, kun matkatavarajärjestelmä kieltäytyi toimimasta.
Viime viikonlopun 29.- 30. maaliskuuta aikana noin sata lentoa jouduttiin peruuttamaan. BA kertoo, että mannertenväliset lennot on saatu matkaan, mutta kotimaan ja Euroopan lentoa on jouduttu perumaan.
Tilanne jatkuu yhä tällaisena, sillä BA:n oma tiedotus kertoo 1.4. aprillipäivän ja keskiviikon 2. huhtikuuta T5:n 392 lennosta vain 342 lentävän.
Viikonlopulla terminaalissa tiedettiin olevan ainakin 15 000 selvittämätöntä matkalaukkua, joiden omistajat olivat jo lentäneet matkoihinsa.
Nyt tämän suman purkamiseen on saatu 400 vapaaehtoisen työntekijän joukko!
Yhtiö kuitenkin kertoo, että nyt huhtikuun puolella T5:n kautta voidaan jo kuljettaa sekä käsi- että poletoitua matkatavaraa! Ja että vanhojen terminaalien 1 ja 4 liikenne pelaa normaalisti.
Kyseessä on akuutti matkustajia koskeva ongelma, josta BA:lle syntyy mittava lasku myöhästymiskulujen, hotelliyövytysten, matkatavaran jälkeenlähettämisen ja kaiken muun logistiikan vuoksi.
Mutta tilanne on myös melkoinen julkisuus- ja PR-tappio BA:lle. Yhtiö on joutunut myös lykkäämään T5-mainoskampanjoitaan, joissa sen slogan on ollut ”world’s favourite airline”! (EH)