Puhtaat moottorit säästävät polttoainetta ja ympäristöä
Lufthansa Technik on kehittänyt uuden suihkumoottorien pesumenetelmän. Uuden teknologian ansiosta puhtaammat lentokonemoottorit säästävät polttoainetta ja aiheuttavat vähemmän CO2 -päästöjä.
Uusi menetelmä tuntee nimen Cyclean Engine Wash (Cycle + Clean / Cycle =kierros, sykli ja clean= puhdas). Uusi menetelmä soveltuu kaikkiin Lufthansan tekniikan huoltamiin suihkumoottoreihin ja se voidaan tehdä – kenttäolosuhteissa – ympäri maailman – eikä siis pelkästään Lufthansan omissa huoltohangaareissa.
Cyclean Engine Wash on liikuteltava laite, jota voidaan käyttää ilman, että suihkukoottoreita tarvitsisi purkaa tai edes avata moottorin peitteitä. Pesuri kiinnitetään kärkiosastaan suihkuturbiinin etupuolelle, josta kaksi suutinta painavat jopa 100 barin paineella 70 C -asteista pesuvettä ahtimeen. Pesusuihkun täsmällisen kohdistuksen ansiosta vettä tarvitaan esim. CF6-80-moottorin pesuun vain 110 litraa aikaisempien menetelmien 250 litran sijaan. Ympäristöetu on myös se, että pesuvesi saadaan hyvin talteen moottorin alle ja taakse sijoitettavien altaiden avulla.
Lentokoneen suihkumoottoriin kertyy epäpuhtauksia, likaa erityisesti rullaus-, nousu- ja laskuvaiheissa: hiekkaa, suoloja, hiilivetyjä, erilaisia muita kemikaaleja ja partikkeleita. Epäpuhtaudet ja suoranainen lika panevat ajan mittaan turbiinin toimimaan kovemmin ja tämä taas kuluttaa ylimääräistä polttoainetta. Lisäksi huoltokulut kohoavat ja myös ympäristökuormitus kasvaa tarpeettomasti.
Säännöllinen pesu Lufthansa Technikin kehittämällä Cyclean Engine Wash -menetelmällä varmistaa suihkumoottorin ahtimen puhtauden ja tehokkuuden sekä pitää käyntilämpö-tilan alhaisempana. Cyclean voi kone- ja moottorityypistä riippuen säästää lentoyhtiölle USD 18 000:sta jopa USD 180 000:een. Vähäisemmän polttoainekulutuksen lisäksi puhdas moottori tuottaa 0,5 – 0,75 % vähemmän CO2-päästöjä.
Kustannussäästöjen ja ympäristönsuojelun lisäksi uudella menetelmällä on lisäetuna merkittävä ajansäästö. Kun aikaisemmat moottoripesut veivät aikaa kuusi tuntia, nyt selvitään yhdellä tunnilla. Tämä johtuu siitä, että valmistelevia tai pesun jälkeisiä huoltotoimia ei enää tarvita. Tulevaisuudessa moottoripesu voidaan tehdä portilla koneen normaalin kääntymisen yhteydessä.
Lufthansa neuvottelee moottorivalmistajien kanssa uuden pesuprosessin saamisesta osaksi dokumentoitavaa huoltoprosessia. (EH)