”Polttoaineen hinta ja heikkenevä talous syynä”
Texasin Houstonissa päämajaansa pitävä amerikkalais-lentoyhtiö Continental Airlines ilmoitti kuluvan vuoden toisen neljänneksen (Q2 = huhti-kesäkuu) jääneen tappiolliseksi. Yhtiön raportoima tappio oli ’vain’ USD 3 miljoonaa. Julkaistua tulosta on kuitenkin kaunistamassa aikaisempi USD 22 miljoonan kertaluontoinen tuottoerä, mikä tarkoittaa että Continentalin Q2-nettotappio on itse asiassa USD 25 miljoonan luokkaa.
Syiksi epätyydyttävään tulokseen Continental luettelee jo useista muista tulosjulkistuksista tutut tekijät: korkea polttoaineen hinta, huonontunut maailmantalous ja heikko dollari ovat johtaneet kehnoimpaan taloudelliseen toimintaympäristöön sitten 911-terrori-iskujen (vuosi 2001).
Lääkkeitä suunnanmuutokseen Continental hakee tarjonnan leikkauksella. Samalla yhtiön 67 Boeing 737-300 ja 737-500 koneista aiotaan poistaa liikenteestä vuoden 2009 loppuun mennessä polttoainetaloudeltaan kehnoimmat. Supistamisen ilmoitetaan tarkoittavan myös 3000 työpaikan vähenemistä.
Huhtikuussa 2008 Continental ilmoitti, ettei se aio eräiden muiden suurten amerikkalaisyhtiöiden tapaan fuusioitua. Sitä oli naitettu mm. Unitedille.
Kesäkuussa 2008 Continantal sensijaan julkisti aikeensa liittoutua Star Allianceen, mikä tarkoittaa lisätuottojen luomiseksi ja kustannusten leikkaamiseksi syvenevää yhteistyötä amerikkalaisen Unitedin ja muidenkin Star-yhtiöiden kuten Lufthansan, Air Canadan, Singapore Airlinesin, ANA:n, Air Chinan ja SAS:n kanssa. (EH)