85 vuotta kaupallista lentotoimintaa
Finnairin 1950-luvun Convair-potkurikoneiden väreihin maalattu Airbus A319 -retrokone tekee ensilentonsa Kööpenhaminaan 30. heinäkuuta. Koneen vanhahtavan värityksen lisäksi miehistö pukeutuu vuosikertavirkapukuihin 1950-luvun tunnelmissa, joita pyritään loihtimaan jopa koneen kuulutuksiin.
Erikoiskoneen esittelyssä Helsinki-Vantaan lentoasemalla itsekin 1950-lukulaisesti sonnustautunut Finnairin varatoimitusjohtaja ja reittiliikenteen johtaja Henrik Arle muisteli erityisesti merkkivuotta 1952: Helsingin olympialaiset, Armi Kuusela Miss Universumina, Seutulan lentokenttä eli nykyinen Helsinki-Vantaan lentoasema otettiin jopa hieman puolivalmiina olympiakisakäyttööön.
Vuonna 1953 Finnair sai silloista kehityksen kärkeä edustavat Convair CV 340-koneet käyttöön. Uutta oli mm. matkustamon paineistus ja nokkapyörä, jonka varassa kone seisoi maassa vaaka-asennossa.
”85-vuotias Finnair, perustettaessa Aero Oy, on maailman kuudenneksi vanhin, edelleen liikennöivä lentoyhtiö, mistä olemme ylpeitä”, sanoo Arle. ”Vuonna 1952 matkustajamäärä ylitti 100 000, puolen miljoonan raja ylitettiin vuonna 1960. Convair-ajan alkuvuosista matkustajamäärä on tähän päivään jopa 90-kertaistunut.”
Silver Bird -retrokone tekee loppuvuoden aikana 61 erityistä retrolentoa, joihin liittyy retroteema myös koneen matkustamossa. Näillä Finnairin markkinointiviestinnästä vastaavan Jarkko Konttisen mukaan juhlistetaan yhtiön 85. toimintavuotta, pitkää historiaa ja lentoperinnettä.
”Palautamme myös 1950-luvun eleganssia, kun näillä lennoilla tarjoamme erityisen aikamatkan n. 12.000 lentomatkustajalle”, sanoo Konttinen. Retrolennoille on Helsinki-Vantaalla jopa oma 1950-henkeen somistettu lähtöselvitystiski nro 213.
Lentojen kohteina ovat pääosin klassiset Pariisi, Lontoo, Rooma, Amsterdam, Milano ja myös muutama kotimaan kohde.
Kone jatkaa nyt maalatuissa väreissään seuraavat kuusi vuotta eli sen ensimmäiseen suureen A-huoltoon saakka, jolloin se muutenkin maalattaisiin uudelleen.
Tarkkaan ottaen A319-koneen runko ei kuitenkaan kiiltele Convair Metropolitan -koneen maalaamattoman metallihohtoisena, vaan komposiittimateriaaleja sisältävä pinta on peitetty metallinharmaalla maalilla.
Finnairin viimeinen 27 vuotta aikanaan palvellut Convair-kone on vuodesta 1980 lähtien ollut Suomen Ilmailumuseon vetonaulana.
Lisää retrokone- ja muuta retroteema-asiaa Finnairin saitilla www.finnair.fi/retro . (EH)