Koko vuosi parhaimmillaan nollille, kehnoimmillaan 60 MEUR tappio
Ryanairin 1. huhtikuuta 2008 alkaneen tilikauden ensimmäinen neljännes (Q1) osoitti Euroopan suurimman halpalentoyhtiön haavoittuvuuden huippukalliin polttoaineen hinnan edessä. Ryanairin tulos verojen jälkeen sukelsi vuodentakaisesta 139 miljoonasta eurosta vain 21 miljoonaan euroon – plussalla toki yhä. Tulospudotus 118 MEUR on prosenteissa peräti 85 %.
”Toimintaolosuhteet olivat huhti-kesäkuun vuosi-neljänneksellämme vaikeat”, sanoo Ryanairin CEO Michael O’Leary. ”Öljyn hinta lähes kaksinkertaistui USD 61:stä USD 117:ään per tynnyri ja Ryanairin polttoainelasku kasvoi 93 % EUR 367 miljoonaan. Polttoaine edustaa nyt lähes 50 % kokonaistoimintakuluistamme verrattuna vuoden takaiseen 36 %:iin”.
Lisäksi O’Leary mainitsee pääsiäisen liikkumisen edellisen tilivuoden loppuun maaliskuulle yhtenä tulosheikennyksen selityksenä.
Tulevista polttoaineostoistaan Ryanair on suojannut 90 % syyskuun osalta USD 129 barrelihintatasoon ja 80 % Q3:n (loka-joulukuu) ostoista tasossa USD 124 /barreli, mutta kuluvan tilivuoden viimeinen neljännes eli alkuvuosi 2009 on jätetty suojaamatta.
Kuluvan tilivuoden tulosodotuksensa Ryanair mainitsee vaatimattomiksi. Maailmanlaajuisen luottokriisin heikentämät taloudet Britanniassa ja Irlannissa eivät mahdollista lentolipun hintojen korotuksia – päinvastoin Ryanair odottaa talven hintoihin 5 %:n pudotusta, jotta matkustajat saataisiin pidettyä koneissa. Lontoon Stanstedissa yhtiö jättää maahan 15 konetta ja Dublinissa neljä konetta tulevana talvena.
O’Learyn mukaan Ryanair pääsee nyt käytettävissä olevien tietojen eli lentolipun 5 %:n hinnanpudotuksen, tehtyjen polttoaineostojen suojausten nojalla sekä Q4:n USD 130 öljyn tynnyrihintaoletuksella kuluvana tilivuotena parhaimmilaaan nollatulokseen, huonoimmillaan päädytään jopa 60 miljoonan euron tappiolle.(EH)