Talvitarjontaa vähennetään
British Airwaysin (BA) tulos ennen veroja kuluvan tilivuotensa ensineljännekseltä (Q1) 1.4.-30.6.2008 putosi roimasti vuoden 2007 tasosta GBP 298 miljoonaa vain GBP 37 miljoonaan (pudotus n. 88 %). Yhtiön Q1-liikevoitto näytti nyt GBP 35 miljoonaa, kun se vuoden 2007 vastaavana ajanjaksona oli GBP 266 miljoonaa.
BA:n pääjohtaja Willie Walsh selitti yhtiönsä liittymistä tulosromahduttajien pitkään riviin jo maailmalla tutuiksi tulleilla syillä: ”Ennätyskorkea polttoaineen hinta, talouskasvun hidastuminen ja kuluttajien vähentynyt luottamus talouteen ovat johtaneet heikentyneesen Q1-tulokseen.”
Walsh konkretisoi BA:n tuplaantuneen polttoainelaskun kipuavan jo yli 3 mrd punnan kuluvana vuotena, so. 8 miljoonaa puntaa päivässä.
Pitkälti Q1:n alkumetreille osui maaliskuussa 2008 käyttöönotetun Lontoon Heathrown Terminaali 5:n kalliiksi tulleet alkuvaikeudet. Nyt BA vakuuttaa T5:n toimivan hyvin. Viimeiset kaukolennot siirretään sinne lokakuun 22. paivänä 2008.
Talven tarjontaa supistamalla (-3,1 %) BA etsii lääkkeitä hankaloituneen toimintaympäristön voittamiseksi.
Vastikään julkistetusta yhdistymishankkeesta espanjalaisyhtiö Iberian kanssa toivotaan myös lääkettä synergioiden ja toisiaan täydentävien reittiverkostojen avulla kannattavuuden parantamiseksi – varmasti myös kuluhallinnan kautta. ”Neuvottelut saadaan päätökseen vasta useiden kuukausien kuluttua, mutta uskon hyvään lopputulokseen”, sanoo Walsh.
Kehnontuneesta tuloksesta huolimatta Walsh sanoo BA:n olevan hyvin valmistautunut tulevaisuuteen. Uuden T5:n ohella hän viittaa mm. BA:n tilaamiin kuuteen uuteen Boeing 777-300ER -koneeseen, jotka ovat 23 % tehokkaampia polttoainetaloudeltaan kuin B747-koneet.
Uudet B777-koneet tuovat ainakin jonkinverran tehoa ja joustoa sillävälin, kun BA joutuu odottamaan sekä tilaamiaan 24 Boeing 787 Dreamlineria että 12 Airbus A380-konetta, joita tilattaessa oli määrä saada käyttöön jo 2010-2014. Molemmat uutuuskoneet viivästyvät alkuperäisistä toimitusaikatauluista. (EH)