Konsernin toiminnallinen liikevoitto 5 MEUR
Toisella vuosineljänneksellä (Q2) Finnair liikevaihto kasvoi 1,5 % 546 miljoonaan euroon. Toiminnallinen liikevoitto (EBIT ilman myyntivoitoja ja kertaluonteisa eriä) jäi nyt viidesosaan vuodentakaisesta eli 5,2 miljoonaan euroon, kun se vuosi sitten oli 27,2 Meur. Tällä hyvin lentoyhtiön varsinaista toimintaa kuvaavalla mittarilla tulospudotus oli peräti 80,9 %.
Finnairin koko alkuvuoden toiminnallinen tulos puolittui edellisvuoden 33 miljoonasta nyt 16 miljoonaan euroon. ”Myös loppuvuosi näyttää vaikealta ja toisen vuosipuoliskon tulos saattaa painua tappiolle”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen. ”Kylmä talvi on odotettavissa.”
Tämän lausumansa Hienonen perustaa mm. polttoaineen hinnan heinäkuiseen tasoon sekä nyt käytettävissä olevaan tietoon lentolippujen hinnoista, oletusarvona myös kysynnän nähtävissä oleva heikkeneminen.
Hienosen mukaan tälläkään Q2-tuloksella ei suinkaan olla vielä ’luokan huonoin oppilas’. Esim. British Airways julkisti 90%:n ja Iberia 85 %:n tulospudotuksen. Ryanair putosi niinikään 85 % ja tuloksenteon ikoni, ainoastaan kerran tulosvaroituksen antanut Cathay Pacific julkisti tappiollisen tuloksen. Parhaiten on vaikeissa olosuhteissa menestynyt Lufthansa, jonka tulos putosi vain 29 %.
Finnair sanoo kalliin polttoaineen ja ylikapasiteetin aiheuttaman liikatarjonnan heikentämien käyttöasteiden pilanneen vuosineljänneksen.
Positiivista Hienonen näki yhtiönsä toiminnallisen laadun eli esim. lentojen täsmällisyyden parantumisessa, kun myöhästelyt on nyt saatu kuntoon. ”Finnair on taas täsmällisyydessä sille kuuluvalla sijalla eurooppalaisten yhtiöiden kärkikaartissa.”
Myös aikaisemmin vaivannut matkatavaroiden viivästely on nyt saatu hoidetuksi – se vaatii enemmän välineitä, infrastruktuuria kuin esim. puhelinpalvelun parantaminen, joka voitiin ratkaista lisämiehityksellä, valotti Hienonen Finnairin onnistumisia ja panostuksia.
”Vaikeampi asia on sitten polttoaineen hinnan ja lentohintojen välinen yhtälö, jonka ratkaisu ei ole lainkaan ainoastaan meidän käsissämme”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja.
Aasian liikenteen kasvua ovat hidastaneet Kiinassa keväällä sattuneet vakavat Sichuanin maanjäristykset sekä myöskin Kiinan valtion Pekingin olympialaisten edellä asettamat matkustusrajoitukset – näin olympialaisista ei siis aiheudukaan pelkkää siunausta.
”Sitäpaitsi tänään olympialaisten avajaispäivänäkään Kiinan koneemme eivät olleet 100 %:sti täynnä”, paljasti Hienonen.
Aasian-strategiassaan Finnair tekee ensi talveksi ensimmäisen ’sisäänoton’. ”Kiinan Kanton ei ole täyttänyt odotuksiamme ja lokakuisten Kantonin messujen jälkeen kohde suljetaan ainakin talveksi” .
Hienosen mukaan uutuuskohde Korean Soul sensijaan on lähtenyt ’kivasti’ käyntiin.
Finnairin toimitusjohtaja näkee toimialalla väistämättömien rankkojen säästökuurien ja suurella todennäköisyydellä edessä uhkaavien lentoyhtiökonkurssien voivan johtaa siihen, että julkista valtaa huudetaan apuun. Näin valtioiden tukiaiset voivat taas muodostua vääristäväksi uhkaksi alalle, joka jo on ollut ’normalisoitumassa’.
Italian valtion ja Alitalian toimet lyövät korvalle EU:n säädöksiä ja lisäksi on vaarana, että mm. eräissä itäisen Keski-Euroopan maissa tappiollista lentoyhtiöliiketoimintaa vaadittaisiin tuettavaksi julkisin varoin, ”koska sillä on suuri merkitys paikallisesti elinkeinoelämälle ja yhteiskunnalle”.
”Me olemme ansainneet sen, että alan toimintaympöäristö jo normalisoituisi”, sanoo Jukka Hienonen. (EH)