AGV-junilla 900 matkustajaa 360 km/h
Air France-KLM:n kerrotaan vakavasti aikovan myös kiskoliikenteeseen jo vuoden 2010 loppupuolella. Asiasta ovat uutisoineet useat keskieurooppalaiset tiedotusvälineet kuten Business Week, Deutsche Welle, Mail jne.
Air Francen tiedetään perustavan yhteisyritystä ranskalaisen kuljetusjätin Veolian kanssa. Katalysaattorina on vuoden 2010 alun uudistuvalla EU-lainsäädännöllä vapautuva kiskoliikenne Euroopassa myös muille toimijoille kuin esim. nyt junaliikennettä dominoiville valtiojohtoisille SNCF:lle (Ranska) tai Deutsche Bahnille eli DB:lle (Saksa).
Ranskalainen suurnopeusjunien valmistaja Alstom on jo kehittänyt TGV:n (train à grande vitesse) seuraajaksi uuden sukupolven AGV:n (automotrice à grande vitesse/ motrice=veturi, juna), joka voi saavuttaa jopa 360 km matkanopeuden. Se kuljettaisi 900 matkustajaa nykyisen Eurostar-junan reitillä kanaalitunnelin kautta Pariisi-Lontoo -välillä alle kahdessa tunnissa keskustasta keskustaan. AF:n ja KLM:n hubien eli Pariisin CDG-lentoaseman ja Amsterdamin Schipolin välinen etäisyys sujuisi 90 minuutissa.
Air France-KLM:n ja kenties muidenkin lentoyhtiöiden mielenkiintoa kiskoliikenteeseen ja pintakuljetuksiin lisää lyhyiden lentojen yhä vaikeutunut taistelu junia vastaan erityisesti suurten eurooppalaisten metropolien välisessä henkilöliikenteessä suhteellisen lyhyillä etäisyyksillä.
Nyt näyttäisi kiskoliikenne saavan uuden erävoiton. Jos lentoliikenteen kilpailukeinoilla ei näillä reiteillä enää menesty, parempi mennä mukaan kilpailevaan liiketoimintaan kuin jäädä nuolemaan haavoja, lienee AF-KLM:n ajatus. (EH)