Finnair ja SAS aikataulunmukaisiin lentoihin
Thaimaan Bangkokin kahden lentoaseman, kansainvälisen Suvarnabhumin ja vanhan kentän, nyt suurelta osin kotimaata palvelevan Don Muangin tilanne on palautumassa normaaliin arkeen.
Viime viikon tiistaista saakka vallinnut mielenosoittajien aiheuttama poikkeustilanne on lopultakin taakse jäänyttä. Taloudellisia ja mielikuviin liittyviä menetyksiä jopa sadoissa miljoonissa pähkäillään useilla suunnilla, niin lentoyhtiöissä, hotelleissa ja muualla matkailuelinkeinossa sekä myös Thaimaan valtiontaloudessa vielä pitkään.
Finnair palasi aikataulun mukaisiin lentoihin 4.12. klo 23.55 Helsingistä lähteneellä vuorolla. Finnairista kerrotaan, että tämän viikon lennoille voivat paikan varata ensisijaisesti lentojen alkuperäiset matkustajat, mutta lennoilla on tilaa myös uusille matkustajille.
Thaimaaseen häiriön aikana jääneitä matkustajia Finnair purkaa paluulennoille myös Phuketin kautta.
Perjantaista 5.12.alkaen Finnairin Thaimaan liikenne toimii julkaistujen aikataulujen mukaisesti. Perjantaina Bangkokin kentille arvioidaan jopa 500 lentoa päivässä.
Myös SAS Scandinavian Airlines lensi 4.12. illalla (lähtö 20.20 CET), ensimmäisen kriisin jälkeisen lentonsa Tukholmasta Bangkokiin. Kööpenhaminasta ensimmäisen lennon lähtöaikaa siirrettiin illan 22.50:sta perjantain 5.12. puolelle klo 05.55:een.
Kenttien ollessa suljettuina SAS onnistui kuljettamaan muiden lentoasemien kautta kotiin noin 1000 matkustajaansa Thaimaasta. (EH)