Julistuksen voi allekirjoittaa Matka-messuilla
MATKAILUELINKEINON KESTÄVÄN KEHITYKSEN JULISTUS ”HELSINKI DECLARATION”
– allekirjoittajia pyydetään ilmoittautumaan
Matka 2009 -messuilla allekirjoitetaan Helsingin Julistus eli Helsinki Declaration (alla!). Se on lähtölaukaus suomalaisen matkailuelinkeinon kehitykselle entistä kestävämpään suuntaan.
Tässä Suomen Matkatoimistoalan Liitto (SMAL) toimii vahvasti hankkeessa, mutta kyseessä ei ole yksin SMALin, vaan koko elinkeinon julistus, jonka taakse pyritään saamaan matkailun koko kirjo: niin kotimaan toimijat kuin outgoing-puoli, niin maa-, vesi- kuin lentoliikenne, hotellit, matkanjärjestäjät, matkatoimistot, ohjelmapalvelut jne.
Julistus aloittaa jatkuvan prosessin, jossa yhdessä seurataan kestävän kehityksen edistymistä alalla. Tavoitteena on pitää asiaa esillä ja tuoda julki esimerkkejä hyvistä toimista kestävän matkailun saralla. Julistuksen voi allekirjoittaa myöhemminkin, mutta nyt allekirjoitukselle saa suurimman huomion.
Julistuksen voi allekirjoittaa myös ”nollapohjalta” eli tilanteessa, jossa yrityksessä ei aiemmin ole kiinnitetty huomiota kestävän kehityksen asioihin. Julistus ei ole lista ”pääsyvaatimuksista”, joiden tulisi allekirjoitushetkellä olla sataprosenttisesti täytetty, vaan yrityksen sitoumus ryhtyä kehittämään toimintaansa kestävämpään suuntaan. Allekirjoittavalla yrityksellä tulee olla vakaa aikomus toimia julistuksen mukaisesti ja selvät suunnitelmat siitä, mitä konkreettisia toimia se tulee julistuksen periaatteiden pohjalta tekemään.
Muun muassa eri järjestöt tarjoavat runsaasti ilmaista tietoa matkailun kestävästä kehityksestä. SMALin ympäristötyöryhmä ryhtyy Matka-messujen jälkeen kokoamaan infopakettia siitä, millaista tietoa mistäkin lähteestä on saatavissa. Tämä paketti tulee olemaan myös muiden kuin SMALin jäsenten käytettävissä.
Helsinki Declaration allekirjoitetaan Matka-messujen avajaisten jälkeen torstaina 15.1.09 klo 11.30 Active Holidays -lavalla. Allekirjoitustilaisuuden jälkeen on vuorossa paneelikeskustelu otsikolla ”Maailma muuttuu. Pysy mukana!”. Keskustelu valottaa sitä, miksi kestävä kehitys on välttämättömyys matkailubisneksessäkin, ja millaisilla keinoilla sitä voidaan edistää.
Jos yrityksenne allekirjoittaa julistuksen, ilmoitattehan allekirjoittavan henkilön nimen SMALiin Elina Rannalle (elina.ranta@smal.fi, 09-4133 3530) mieluusti ennen joulua tai viimeistään pe 9.1. Kiitos!
HELSINKI DECLARATION
MATKAILU JA KESTÄVÄ KEHITYS
1. SITOUTUMINEN MATKAILUN KESTÄVÄÄN KEHITYKSEEN
1.1 Matkailu on yksi maailman suurimmista elinkeinoista. Se työllistää 8,4 prosenttia maailman työvoimasta ja muodostaa 10,4 prosenttia bruttokansantuotteesta. Suomessa matkailu työllistää yli 60 000 henkilöä, ja sen osuus bruttokansantuotteesta on 2,4 prosenttia. Vuonna 2007 maailmassa tehtiin yli 900 miljoonaa ulkomaanmatkaa, joiden synnyttämät tuotot olivat 625 miljardia euroa. Matkailun vaikutukset – niin hyvät kuin huonot ovat valtavat. Matkustaminen on monen liiketoiminnan edellytys ja antaa mahdollisuuksia yhteistyöhön ja yhdessäoloon, rentoutumiseen ja uuden kokemiseen. Matkailu synnyttää suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä ihmisten ja kansakuntien välillä. Toisaalta matkailu vaikuttaa negatiivisesti ympäristöön ja luontoon mm. hiilidioksidipäästöjen ja vesistöjen likaantumisen kautta. Sillä voi myös olla epäsuotuisia vaikutuksia paikallisiin kulttuureihin ja sosiaalisiin rakenteisiin.
1.2 Me suomalaisen matkailuelinkeinon edustajat pidämme kestävää kehitystä liiketoimintaamme ohjaavana periaatteena ja elinkeinomme säilymisen edellytyksenä. Globaalin hyvinvoinnin sekä oman elinkeinomme vuoksi pyrimme estämään tai minimoimaan matkailun negatiiviset vaikutukset ja kasvattamaan sen positiivisia vaikutuksia.
1.3 Sitoudumme kehittämään, harjoittamaan ja markkinoimaan matkailua kestävällä tavalla. Vähennämme matkailun ja matkustamisen ilmasto- ja ympäristöhaittoja. Lisäksi suosimme sellaisia matkailun muotoja ja matkailutuotteita, joissa huomioidaan paikallisen luonnon- ja kulttuuriympäristön sekä sosiaalisen ja taloudellisen ympäristön kantokyky ja toiminnan kestävyys.
2. MATKAILUN KESTÄVÄN KEHITYKSEN PERIAATTEET
2.1 Sitoudumme noudattamaan liiketoimiamme koskevia paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä lakeja ja sääntöjä.
2.2 Vastustamme aktiivisesti matkailun laittomia, loukkaavia ja hyväksikäyttäviä muotoja.
2.3 Pyrimme parhaisiin toimintatapoihin kaikessa toiminnassamme – sekä sisäisesti että solmiessamme liikesuhteita yhteistyökumppanien, palveluntuottajien ja alihankkijoiden kanssa – erityisesti liittyen seuraaviin näkökohtiin:
* ilmastonmuutoksen hillitseminen ja energiatehokkuuden parantaminen
* luonnonvarojen vastuullinen käyttö
* jätteen ja päästöjen vähentäminen
* luonnon monimuotoisuuden, uhanalaisten lajien ja ekosysteemien suojelu
* maisemien sekä kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelu, paikallisten kulttuurien koskemattomuuden kunnioittaminen sekä sosiaalisten rakenteiden vahingoittamisen välttäminen
* yhteistyö paikallisten yhteisöjen ja ihmisten kanssa
* paikallisten tuotteiden ja taitojen käyttäminen
2.4 Rohkaisemme yhteistyökumppaneitamme, palveluntuottajiamme ja alihankkijoitamme parantamaan omaa panostaan matkailun kestävässä kehityksessä. Teemme yhteistyötä heidän kanssaan ja jaamme tietojamme.
2.5 Pyrimme luomaan lisää yhteistyötä matkailuelinkeinon sisällä sekä julkisen sektorin, paikallisten yhteisöjen ja muiden kiinnostuneiden toimijoiden kanssa kestävän matkailun edistämiseksi.
2.6 Sisällytämme nämä periaatteet yrityspolitiikkaamme. Määrittelemme tavoitteet ja seuraamme edistystämme tavoitteenamme jatkuva parantaminen.
3. YLEINEN TIETOISUUS JA VIESTINTÄ
3.1 Haluamme levittää tietoa ja herättää asiakkaidemme sekä muiden sidosryhmiemme kiinnostuksen matkailun ja matkustamisen ympäristövaikutuksia ja matkakohteiden sosiaalista, kulttuurista ja luonnonympäristöä kohtaan. Tahdomme edistää keskinäistä ymmärrystä ja kunnioitusta asiakkaidemme ja matkakohteiden väestön välillä.
3.2 Pyrimme viestinnällämme ja markkinoinnillamme edistämään kestävän matkailun periaatteisiin sopivaa käytöstä ja toimintaa.
3.3 Rohkaisemme muita matkailuelinkeinon edustajia tukemaan tätä julistusta ja kehittämään omat kestävän kehityksen ohjelmansa.
Tilastolähteet: WTTC 2008, Tilastokeskuksen matkailutilinpito 2006, UNWTO 2007
1. SITOUTUMINEN MATKAILUN KESTÄVÄÄN KEHITYKSEEN
1.1 Matkailu on yksi maailman suurimmista elinkeinoista. Se työllistää 8,4 prosenttia maailman työvoimasta ja muodostaa 10,4 prosenttia bruttokansantuotteesta. Suomessa matkailu työllistää yli 60 000 henkilöä, ja sen osuus bruttokansantuotteesta on 2,4 prosenttia. Vuonna 2007 maailmassa tehtiin yli 900 miljoonaa ulkomaanmatkaa, joiden synnyttämät tuotot olivat 625 miljardia euroa. Matkailun vaikutukset – niin hyvät kuin huonot – ovat valtavat. Matkustaminen on monen liiketoiminnan edellytys ja antaa mahdollisuuksia yhteistyöhön ja yhdessäoloon, rentoutumiseen ja uuden kokemiseen. Matkailu synnyttää suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä ihmisten ja kansakuntien välillä. Toisaalta matkailu vaikuttaa negatiivisesti ympäristöön ja luontoon mm. hiilidioksidipäästöjen ja vesistöjen likaantumisen kautta. Sillä voi myös olla epäsuotuisia vaikutuksia paikallisiin kulttuureihin ja sosiaalisiin rakenteisiin.
1.2 Me suomalaisen matkailuelinkeinon edustajat pidämme kestävää kehitystä liiketoimintaamme ohjaavana periaatteena ja elinkeinomme säilymisen edellytyksenä. Globaalin hyvinvoinnin sekä oman elinkeinomme vuoksi pyrimme estämään tai minimoimaan matkailun negatiiviset vaikutukset ja kasvattamaan sen positiivisia vaikutuksia.
1.3 Sitoudumme kehittämään, harjoittamaan ja markkinoimaan matkailua kestävällä tavalla. Vähennämme matkailun ja matkustamisen ilmasto- ja ympäristöhaittoja. Lisäksi suosimme sellaisia matkailun muotoja ja matkailutuotteita, joissa huomioidaan paikallisen luonnon- ja kulttuuriympäristön sekä sosiaalisen ja taloudellisen ympäristön kantokyky ja toiminnan kestävyys.
2. MATKAILUN KESTÄVÄN KEHITYKSEN PERIAATTEET
2.1 Sitoudumme noudattamaan liiketoimiamme koskevia paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä lakeja ja sääntöjä.
2.2 Vastustamme aktiivisesti matkailun laittomia, loukkaavia ja hyväksikäyttäviä muotoja.
2.3 Pyrimme parhaisiin toimintatapoihin kaikessa toiminnassamme – sekä sisäisesti että solmiessamme liikesuhteita yhteistyökumppanien, palveluntuottajien ja alihankkijoiden kanssa – erityisesti liittyen seuraaviin näkökohtiin:
* ilmastonmuutoksen hillitseminen ja energiatehokkuuden parantaminen
* luonnonvarojen vastuullinen käyttö
* jätteen ja päästöjen vähentäminen
* luonnon monimuotoisuuden, uhanalaisten lajien ja ekosysteemien suojelu
* maisemien sekä kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelu, paikallisten kulttuurien koskemattomuuden kunnioittaminen sekä sosiaalisten rakenteiden vahingoittamisen välttäminen
* yhteistyö paikallisten yhteisöjen ja ihmisten kanssa
* paikallisten tuotteiden ja taitojen käyttäminen
2.4 Rohkaisemme yhteistyökumppaneitamme, palveluntuottajiamme ja alihankkijoitamme parantamaan omaa panostaan matkailun kestävässä kehityksessä. Teemme yhteistyötä heidän kanssaan ja jaamme tietojamme.
2.5 Pyrimme luomaan lisää yhteistyötä matkailuelinkeinon sisällä sekä julkisen sektorin, paikallisten yhteisöjen ja muiden kiinnostuneiden toimijoiden kanssa kestävän matkailun edistämiseksi.
2.6 Sisällytämme nämä periaatteet yrityspolitiikkaamme. Määrittelemme tavoitteet ja seuraamme edistystämme tavoitteenamme jatkuva parantaminen.
3. YLEINEN TIETOISUUS JA VIESTINTÄ
3.1 Haluamme levittää tietoa ja herättää asiakkaidemme sekä muiden sidosryhmiemme kiinnostuksen matkailun ja matkustamisen ympäristövaikutuksia ja matkakohteiden sosiaalista, kulttuurista ja luonnonympäristöä kohtaan. Tahdomme edistää keskinäistä ymmärrystä ja kunnioitusta asiakkaidemme ja matkakohteiden väestön välillä.
3.2 Pyrimme viestinnällämme ja markkinoinnillamme edistämään kestävän matkailun periaatteisiin sopivaa käytöstä ja toimintaa.
3.3 Rohkaisemme muita matkailuelinkeinon edustajia tukemaan tätä julistusta ja kehittämään omat kestävän kehityksen ohjelmansa.
Tilastolähteet: WTTC 2008, Tilastokeskuksen matkailutilinpito 2006, UNWTO 2007