Hilpeä matka on myös nopea
Helsingin ja Pietarin välinen nopeajunayhteys saa nimekseen Allegro. Nopeiden junien väritykseksi tulee valkoinen pohja, jossa on sinisiä ja punaisia raitoja (vrt. Venäjän ja Suomen lippujen värit) sekä hopeaa. Uusien junien on määrä tulla liikenteeseen 2010.
Allegro -sana italian kielestä suomennettuna tarkoittaa varsinaisesti ”iloista” tai ”hilpeää”, musiikissa tempomerkintäterminä myös ”nopeaa”.
Tottahan on, että jos matkanteko on ”hilpeää”, sujuu se myös ”nopeasti”. Tästä tuoreita kokemuksia hieman Allegroa hitaammilla nykynopeuksilla on mm. syksypuolella Helsinki-Pietari -raiteilla junailleilla SMALin syyskokouksen osallistujilla!
Oy Karelian Trains Ltd -niminen venäläissuomalainen yhtiö hankkii uudet junat ja niille kunnossapidon. ”Kalustoyhtiön avulla saadaan tähän liikenteeseen yhtenäinen junakalusto ja brandi”, kertoo henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen VR Osakeyhtiöstä. ”Varsinaisesta operoinnista, siis kuljettajista, konduktööreistä, markkinoinnista, lipunmyynnistä ym. vastaavat Venäjän rautatiet ja VR kumpikin tahoillaan.”
Oy Karelian Trains Ltd tilasi neljä nopeaa junaa viime syksynä. Matkustajamäärän odotetaan kolminkertaistuvan viidessä vuodessa nopean liikenteen alkamisesta. Vuonna 2007 reitillä tehtiin 230 000 junamatkaa.
Uudessa junassa on ns. kaksivirtajärjestelmä, jotta se voi kulkea ilman nykyisin tarvittavaa veturinvaihtoa sekä Suomen että Venäjän rataverkolla. Huippunopeus on 220 km/h. Yhdessä junassa on seitsemän vaunua ja 350 paikkaa, ravintola, bisnesluokka, invapalvelut sekä paikkoja lemmikkien kanssa matkustaville.
Uusi nopea liikenne edellyttää myös ratainvestointeja sekä Suomen että Venäjän puolella. Rajamuodollisuudet siirtyvät liikkuvaan junaan molemmilla puolilla rajaa. (EH)