Puhutaanko samoista asioista?
SAS:n strategiauudistusta eilen (3.2.2009) uutisoidessaan YLE:n TV-uutiset kertoivat kaikelle kansalle Core SAS:n nyt painottavan toimintansa ”liikelentoihin”. Lähteekö siis Skandinavian kolmen valtion lentoyhtiö esim. suomalaisen Jetflite Oy:n kilpailijaksi ja siirtää toimintansa Suomessa Helsinki-Vantaan eteläkärjen liikelentoterminaaliin? Ei kai nyt sentään. Uutiset halusivat käsittääkseni sanoa, että SAS painottaa toimintansa pohjoismaisten kotimarkkinoidensa ”liikematkustukseen”, so. yritysten ostamaan ja maksamaan lentomatkustukseen. Liikelennot, taksilennot, business flights ovat lentotoiminnassa kokonaan eri laji.
Matkaviikon skribentin kielikorvaa särki hiljattain myös Matka-messujen kirjoitustulvassa useaan otteeseen termi ”liikematkailu”. Se löytyi mm. Kauppalehden erityisestä matkakaupan liitteestä etusivulta peräti otsikosta ja jopa alan suuren, ammattimaisen toimijan Amadeuksen asiakaslehdestä erään liikematkatoimiston keskeisen vaikuttajan suuhun laitettuna.
Haluaisinpa nähdä sen ulkomaankauppaa käyvän suomalaisyrityksen, joka lähettää myyjänsä, ostajansa tai muun työntekijänsä ”matkailemaan” maailmalle! Tai jos todella näin olisi päässyt käymään, selittäisikö se peräti yritysten nykyvaikeudet, tuotteiden kehnon menekin, taantuman, laman?
Allepainetulla on myöskin vähäinen rooli matkakaupan alan pedagogina. Alaa uskaliaasti, mutta yhä motivoituneesti opiskeleville nuorille opetamme ”liikematkustuksen” olevan yritysten investointitoimintaa. Siihen suunnatun panostuksen yritykset laskevat saavansa omassa liiketoiminnassaan takaisin kera ROI:n!
Maailmalle lähtee, toivottavasti taas pian suurin joukoin, liikematkustajia. Matkailijat menkööt vastakin lomailemaan, mutta omalla vapaa-ajallaan ja omilla varoillaan.
Kaikella kunnioituksella
Matkaviikko/E. Havia